خبرگزاری کار ایران

جنگ لفظی اردوغان و نتانیاهو در پی شهادت ده‌ها فلسطینی‌ها در مرز غزه

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۹۴۴

شهادت و زخمی شدن شمار زیادی از فلسطینان در جریان تظاهرات اخیر در باریکه غزه، به اختلاف میان ترکیه و اسرائیل دامن زده است. رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به سرکوب خونین معترضان فلسطینی، نخست‌وزیر این رژیم را «تروریست» خواند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، که پیشتر سرکوب تظاهرکنندگان فلسطینی در نوار غزه را «قتل‌عام» توصیف کرده بود، اکنون «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل را «تروریست» خوانده است.

طبق این گزارش، روز جمعه در جریان تیراندازی نظامیان اسرائیلی به تظاهرکنندگانی که به مناسبت «روز زمین» در مرز باریکه غزه با اراضی اشغالی گرد آمده بودند، دست‌کم ۱۷ نفر شهید و ۱۴۰۰ نفر مجروح شدند. این روز یادآور ۳۰ مارس ۱۹۷۶ است که در آن سربازان اسرائیلی دهقانان معترض به مصادره زمین‌هایشان را با خشونت سرکوب کردند.

اسرائیل در واکنش به سخنان اردوغان، تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان را «مقابله با ترور» خوانده و می‌گوید بیشتر کشته‌شدگان روز جمعه به جنبش حماس و دیگر گروه‌های افراطی فلسطینی وابسته بوده‌اند.

بنیامین نتانیاهو نیز روز گذشته در واکنش به تازه‌ترین حمله‌های لفظی اردوغان گفت: «با اخلاق‌ترین ارتش جهان حاضر به گوش دادن به موعظه‌های اخلاقی کسی نیست که خودش سال‌هاست شهروندان غیرنظامی را بدون فرق گذاشتن میان آنها بمباران می‌کند.»

ظاهرا اشاره نتانیاهو به عملیات نظامی ارتش ترکیه در مناطق کردنشین این کشور مربوط می‌شود. او در یک پیام توئیتری نوشته که سخنان رئیس‌جمهور ترکیه بیشتر به «شوخی ماه آوریل» می‌ماند.

رجب طیب اردوغان در پاسخ به این اظهارات نتانیاهو در جمع هوادارنش در شهر «آدانا»، گفت: «ترک‌ها اشغال‌گر نیستند.» او خطاب به نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «آهای نتانیاهو، تو اشغال‌گری و به عنوان یک اشغال‌گر در آن سرزمین حضور داری. تو تروریست هم هستی.»

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به اظهارات نتانیاهو درباره بمباران غیرنظامیان، این ادعا را رد کرد و گفت ترکیه برخلاف اسرائیل تنها علیه تروریست‌ها وارد عملیات نظامی می‌شود. او اسرائیل را یک «حکومت تروریستی» خواند.

به رغم افزایش انتقادها و اعتراض‌ها به سرکوب خونین تظاهرکنندگان فلسطینی در «روز زمین»، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل روز یک‌شنبه از عملیات نظامی ارتش در باریکه غزه حمایت کرد و مدعی شد اغلب کشته‌شدگان روز جمعه «فعالان تروریست» شناخته شده بوده‌اند.

قرار است حرکت‌های اعتراضی در نوار غزه تا ۱۵ ماه می، هفتادمین سال‌روز تاسیس رژیم صهیونیستی ادامه یابد. فلسطینیان این روز را «روز نکبت» (یوم النکبة) می‌نامند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز