خبرگزاری کار ایران

بهمن در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

روسیه از ورود انفرادی به پرونده فلسطین خودداری می‌کند/واشنگتن و مسکو در مورد قدس اتفاق نظر دارند

asdasd
کد خبر : ۵۹۳۵۳۲

اختلاف کرملین و کاخ‌سفید در مورد پایتختی قدس تنها در زمان اعلام این موضوع است و هیچ تضاد بنیادینی بین آنها وجود ندارد.

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه با اشاره به دیدار محمود عباس و ولادیمیر پوتین و نقش مسکو در پرونده فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: روسیه از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی، در مناقشه اعراب و اسرائیل نقش داشته و در طول سال‌های اخیر به عنوان میانجی و بازیگر موثر در روند صلح فلسطین ایفای نقش کرده است؛ این سابقه را می‌توان از زمان شوروی سابق و پس از آن تاسیس فدراسیون روسیه به صورت علنی مشاهده کرد. در شرایط فعلی بعد از اعلام تصمیم دولت آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس، روند جدیدی در پرونده فلسطین به وجود آمد که نقش روسیه در این پرونده آرام آرام در حال پر رنگ شدن است. به ‌گونه‌ای که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار خود با رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که این تشکیلات با آمریکا وارد گفت‌وگو نخواهد شد و در اینجا از مسکو خواسته شده تا نقش سنتی آمریکا در پرونده صلح خاورمیانه را به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که روسیه اقدام به نقش‌آفرینی در پرونده فلسطین کرده، ارتباط و پیوندهای سیاسی، قومی و نژادی میان مسکو و تل‌آویو  است؛ به صورتی که چیزی حدود یک پنجم ساکنان اسرائیل را روس‌تبارها تشکیل می‌دهند و اتفاقاً برخی از مقام‌های عالی‌رتبه اسرائیل که در کنست (پارلمان) رژیم‌صهیونیستی حضور دارند، اغلب روس‌تبار هستند. از سویی دیگر، لابی‌های قدرتمند اسرائیل در روسیه موجب شدند این پیوندها بیش از پیش شکل بگیرد که مجموع این عوامل باعث شده روسیه فضا را برای ورود به پرونده صلح فلسطین مناسب بداند. موضوعی که در اینجا باید به آن اشاره شود، این است که در راهبرد جدید مسکو حمایت از روس‌تبارهای سراسر دنیا در دستور کار قرار گرفته اما مساله اصلی این است که آیا لابی روس‌تبار حاضر در اسرائیل توانسته است منافع مسکو را تامین کند یا خیر؟

عده‌ای معتقدند که پیوندها و مناسبات مسکو و تل‌آویو باعث می‌شود تا پرونده فلسطین مجدداً در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد اما به نظرم این تحلیل تا حدود زیادی غلط است؛ چراکه در مقطعی شاهد شکایت روسیه از اسرائیل هستیم که دلیل آن فروش و اعطای تسلیحات نظامی اسرائیل به اوکراین و گرجستان بوده است. به عبارتی دیگر تل‌آویو با این سناریو، خارجِ نزدیکِ روسیه را مورد تهدید قرار داده است که همین موضوع می‌تواند دلیلی بر عدم حمایت تمام ‌قد روسیه از اسرائیل در پرونده فلسطین باشد.

این پژوهشگر مسائل روسیه با اشاره به موضع کرملین در قبال پرونده فلسطین گفت:  موضع روس‌ها در مورد پرونده صلح خاورمیانه کاملاً مشخص است؛ چراکه آنها از تشکیل دولت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی حمایت می‌کنند و از جهتی دیگر تلاش کرملین برای آشتی فتح و حماس هم گویای نیت روسیه در این پرونده است. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که روسیه تمایل ندارد به صورت انفرادی وارد پرونده فلسطین شود. به عبارت دیگر مسکو به دنبال این است که تنها در چهارچوب کمیته چهارجانبه که متشکل از آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌شود، در پرونده فلسطین ایفای نقش کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به ‌رغم پیشنهادات طرف‌های حاضر در پرونده فلسطین، مسکو تمایلی به ورود انفرادی در این موضوع ندارد. از جهتی دیگر،  تنش میان آمریکا و روسیه در پرونده صلح خاورمیانه می‌تواند دو کشور را درگیر مسائل حاشیه‌ای کند. درست است که اختلاف‌نظر میان واشنگتن و مسکو در مورد فلسطین زیاد است اما این تضادها، فاحش و تاثیرگذار نیست. به عنوان مثال در بحث به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، روسیه با کلیت این طرح موافق است و تنها در مورد زمان‌بندی اعلام آن با آمریکا اختلاف‌نظر دارد. بنابراین اختلاف‌نظر میان دو قدرت در پرونده فلسطین جدی نیست و تاکتیک‌ها و زمان‌بندی‌ها را مورد اشاره قرار می‌دهد. بنابراین مسکو به دنبال آن است تا ضمن حفظ زاویه خود با آمریکا وارد مناقشه جدید با واشنگتن نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز