خبرگزاری کار ایران

بهمن در گفت‌وگو با ایلنا:

اجماع طیف‌های بومی مخالف سوریه، دستاورد مذاکرات سوچی بود/ دولت‌های فرامنطقه‌ای به دنبال کارت جدید در معادلات دمشق هستند

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۹۵۵

هیچ کس انتظار نداشت که در مذاکرات سوچی قانون اساسی تبیین شود اما دستاورد بزرگ این گفت‌وگوها جمع کردن طیف‌های مختلف سوریه در کنار یکدیگر بود.

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه در تشریح روند برگزاری و خروجی مذاکرات سوچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار: از زمانی که بحث برگزاری مذاکرات سوچی مطرح شد، مشخص بود که این کنفرانس اساساً در مورد مسائل جزئی و بنیادین سوریه نمی‌تواند ورود کند، بنابراین اساس مذاکرات بر این بود که گروه‌های مختلف از اقوام گوناگون سوری را دور هم جمع کند که این موضوع می‌تواند یک دستاورد مثبت برای دولت روسیه به حساب بیاید. چراکه در سال‌های اخیر شاهد رویداد مشابهی در خصوص سوریه نبودیم اما آنچه که در بیانیه پایانی ذکر شد و ساعت‌ها بر روی آن بحث، گفت‌وگو و تبادل نظر صورت گرفت، می‌تواند در این نکته خلاصه شود که جمع شدن جریان‌هایی که حتی مخالف یکدیگر بودند، یک دستاورد جدید برای پرونده سوریه به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در مورد خروجی گفت‌وگوهای ملی سوریه بیش از این انتظار نمی‌رفت که بخواهند روی مسائل دیگری به توافق برسند؛ به عنوان مثال بحث تاکید بر همکاری ایران، ترکیه و روسیه با هیات تبیین قانون اساسی سوریه که نماینده آن استفان دمیستورا و سازمان ملل است، یکی از مسائلی بود که بیش از این نمی‌شد روی آن تاکید کرد و تفسیر آن لزوم، همکاری کشورها با هیات سازمان ملل است لذا روی جزئیات آن نمی‌توانستند بیش از این تمرکز داشته باشند. بنابراین آنچه که در پایان و در خصوص قانون اساسی سوریه و کمیته مربوطه مطرح شد، دستاورد دیگری می‌تواند به حساب بیاید که البته در آینده مشخص می‌شود که تا چه حدی این روند موفق بوده است.

در تاریخ معاصر خاورمیانه برای اولین بار است که غربی‌ها و اروپایی‌ها در یک بحران به میدان می‌آیند؛ چراکه اساساً تا به امروز بحرانی مانند پرونده سوریه آن هم با این گستردگی وجود نداشته است. از این جهت شاهد هستیم که غربی‌ها به دنبال آن هستند تا بتوانند نقش خود و شرکای اروپایی خود را در کنفرانس ژنو به تصویر بکشند که متحدان عربی آنها هم در این راستا مورد اشاره قرار می‌گیرند. آنها به مذاکراتی مانند آستانه و سوچی اساساً خوشبین نیستند اما نکته‌ای که در اینجا باید ذکر شود این است که در سوچی بازیگران بومی و جریان‌های داخلی سوریه گرد هم آمدند و اولویت آن حل‌وفصل مسائل داخلی سوریه است.

این پژوهشگر حوزه بین‌الملل با بیان اینکه قدرت‌های اصلی در پرونده سوریه به دنبال مولفه جدید دیگری در سوریه هستند، گفت: در گذشته ممکن بود قدرت‌هایی مانند آمریکا و کشورهای دیگر در پرونده سوریه حرف اول و آخر را بزنند اما در وضعیت فعلی، موازنه قدرت و همچنین کنشگری جریان‌های مسلح گوناگون باعث شده تا قدرت آنها کاهش پیدا کند و چهره قدرتمندی از خود نشان ندهند. البته این موضوع برای ایالات متحده و برخی از دولت‌های قدرتمند حاضر در پرونده سوریه ناخوشایند است و آنها به دنبال پیگیری روندهای موازی هستند. در این میان قدرت‌ها به دنبال این هستند تا بتوانند کارتِ بازی جدیدی را در زمین سوریه به دست بیاورند و تغییراتی در روند سیاسی و میدانی شامات اعمال کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید معارضان سوری در آینده اقدام به کارشکنی خواهند کرد؛ چراکه آنها اعلام کردند سلاح خود را زمین نمی‌گذارند و البته در گفت‌وگوها حاضر خواهند بود. از سوی دیگر، حمایت دولت‌های قدرتمند غربی یکی دیگر از موضوعاتی است که باعث شده آنها وارد فاز کارشکنی شوند، لذا به دنبال آن هستند تا شرایط را به نحوی رقم بزنند که بازیگران خارجی و حامیان آنها در پرونده سوریه بیشتر برجسته شوند و بازیگران بومی را به حاشیه بکشانند. واقعیت این است که معارضان و کشورهای خارجی به دنبال اهداف و منافع خود در پرونده سوریه هستند و سود اصلی را دولت‌های خارجی و فرامنطقه‌ای کسب خواهند کرد؛ چراکه آنها در میدان نبرد سوریه حضور ندارند و آسیب‌پذیری آنها کمتر خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز