خبرگزاری کار ایران

پرورده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

انگیزه عدم حضور معارضان و کردها در سوچی متفاوت با یکدیگر است/ فاز جدید سهم‌خواهی آمریکا و اروپا در روند سیاسی سوریه

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۵۹۹

عدم حضور کردها و معارضان دلایل کاملاً گوناگونی دارد اما غیبت آنها بر سر میز مذاکرات سوچی نمی‌تواند مشکلات را حل و فصل کند.

«عباس پرورده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل عدم حضور کردها و معارضان در مذاکرات سوچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انگیزه عدم حضور کردها در مذاکرات سوچی با انگیزه عدم حضور معارضان مسلح سوری متفاوت است؛ معارضان از روز اول و از جلسات ابتدایی که در سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شد مخالف این گفت‌وگوها بودند. یکی از دلایل آنها پررنگ‌ شدن نقش ترکیه، ایران و روسیه به عنوان طرفین اصلی مذاکرات آستانه بود که خروجی تصمیمات آنها موجب شد تا مناطق کاهش‌تنش به ثبت برسد. از این منظر معارضان به دلیل چند دستگی، از حضور در مذاکرات سوچی خودداری کردند. باید توجه داشته باشیم که برخی از معارضان تحت حمایت مصر، بخشی دیگر تحت حمایت عربستان سعودی و دسته‌ای دیگر در ارتباط با ترکیه فعالیت می‌کنند اما محور دیگر معارضان طیف معتدل و آرام‌تر آنها است که در مذاکرات شرکت می‌کنند و خواهان اصلاحات تدریجی در سوریه هستند.

بخش دیگری از معارضان که طیف عمده آنها را متشکل می‌شود معتقدند که نباید در مذاکرات حضور داشت و روند گفت‌وگوها را از اساس قبول ندارند؛ به گونه‌ای که در جلسات اخیر و مذاکراتی که صورت گرفت بسیاری از آنها از جلسات مذاکره بیرون آمدند و آنجا را ترک کردند و عده دیگری هم کارشکنی کرده بودند. در مقابل این طیف، کردها قرار دارند که مواضع آنها تا حد زیادی با معارضان سوری متفاوت است.

وی افزود: کردها برای آینده خود چشم‌انداز مشخصی ترسیم کردند و از این جهت است که در تمامی مذاکرات اخیر حضور داشتند که این روند تا قبل از آغاز عملیات شاخه زیتون ادامه داشت. آنها به راهکار سیاسی اعتقاد دارند و به دنبال کسب منافع خود از طریق محور سیاسی هستند اما حمله ترکیه به عفرین موجب شد تا کردها به این روند پشت پا بزنند. لذا از آنجا که ترکیه در مذاکرات سوچی حضور دارد، کردها احساس می‌کنند که از ناحیه آنها و مسکو مورد خیانت قرار گرفتند و از این جهت شاهد عدم حضور آنها در مذاکرات سوچی هستیم. عدم حضور کردها و معارضان سوری در مذاکرات سوچی اگر چه موجب انحلال مذاکرات نمی‌شود اما چنین گفت‌وگوهایی زمانی می‌تواند معنا پیدا کند که طرفین حرف‌های خود را به صورت مستقیم با یکدیگر در میان بگذارند و وضعیت خود را بازگو کنند. از این جهت تا زمانی که معارضان و کردها در مذاکرات سوچی یا هر گفت‌وگوی دیگر حضور نداشته باشند، بحران ادامه خواهد داشت و اوضاع در همین وضعیت باقی می‌ماند؛ چراکه عدم حضور آنها می‌تواند موجب اخلال در پرونده سوریه شود.

پرورده با بیان اینکه طرفین درگیر در سوریه هر کدام در حال پیگیری منافع خود هستند، گفت: پرونده سوریه از منظر میدانی و سیاسی محل حضور بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و از این جهت بحران فعلی به یک بحران تمام عیار بین‌المللی تبدیل شده است؛ به عنوان مثال آمریکا با برخی از کشورهای اروپایی مانند بریتانیا و فرانسه وارد گفت‌وگو شدند و در ظاهر به دنبال حل‌وفصل ماجرا هستند؛ اما واقعیت این است که آنها در بحران می‌توانند کسب منافع کنند و از این جهت است که می‌گوییم این وضعیت به نفع کشورهای غربی و اسرائیل است. چراکه سلاح بیشتری از سوی کارخانه‌های اروپایی و غربی به طرفین درگیری فروخته می‌شود و از سویی دیگر بحث تامین امنیت اسرائیل به میان می‌آید. لذا ایالات متحده در حالت فعلی سیاست مهار چند جانبه را در دستور کار قرار داده که بخشی از آن زنده کردن درگیری‌های میدانی خواهد بود.

بحران سوریه موجب تضعیف کشورهای منطقه شده و از این جهت باید گفت که روند سیاسی سوریه باز هم دچار خلاء اراده است و باعث عدم دسترسی به صلح خواهد شد. با توجه به حضور چندین بازیگر در صحنه سوریه باید به این پاسخ دست پیدا کرد که اساساً تا چه حد تضاد منافع میان کشورها می‌تواند سوریه را با چالش جدی‌تر مواجه کند.

وی در پایان تصریح کرد: باید مشخص شود که کشورهای دخیل در پرونده سوریه چگونه می‌خواهند در کشوری که استقرار نظم و امنیت در آن بسیار مشکل است، انتخابات دموکراتیک برگزار کرده و رئیس‌جمهور انتخاب کنند. لذا تمامی جریا‌ن‌ها مانند کردها یا معارضان برای بهبود اوضاع سوریه باید در مذاکرات حضور داشته باشند تا بتوانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز