خبرگزاری کار ایران

بررسی سخنان ترامپ در اجلاس اقتصادی داووس:

مطهرنیا: حذف اقتدارگرایی اقتصاد چین در اولویت کاخ‌سفید/ آمریکا به دنبال جهانی کردن نگاه محافظه‌کاران در فروش سلاح است

asdasd
کد خبر : ۵۸۶۷۳۰

رئیس‌جمهوری آمریکا تبلیغ اقتصاد محافظه‌کاران در مقیاس جهانی را در داووس مطرح کرد تا به دنیا القا کند که وی یک نظام اقتصادی دموکراتیک را رهبری می‌کند و در مقابل خود چین را هدف قرار خواهد داد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد سخنان ترامپ در مجمع اقتصادی داووس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نشست مجمع جهانی اقتصادی داووس به دلیل حضور فعال ترامپ و ورود نظام بین‌الملل به سال ۲۰۱۸ میلادی از اهمیت بالایی برخوردار است. در تشریح پیکرشناسی و ماهیت داووس باید به این نکته اشاره شود که این اجلاس محل تلاقی بازیگران رسمی دولتی و غیردولتی به حساب می‌آید، به بیان دیگر اجلاس اقتصادی داووس و اجلاس امنیتی مونیخ یک چهارراه ارتباط جهانی تلقی می‌شود که محل رویارویی نیروهای رسمی سیاسی و طیف‌های ملی بین‌المللی است.

وی ادامه داد: در درون محیط گسترده اقتصادی رقابت‌هایی وجود دارد که قدرت‌های کلاسیک در آن حضور دارند و دولت – کشورها را تشکیل می‌دهند و هر کدام از آنها به دنبال مطرح کردن محصول خود هستند. در این میان حضور ترامپ به عنوان یکی از نومحافظه‌کاران نشان می‌دهد که تلاقی رسمی قدرت‌های کشوری با سایر قدرت‌های دیگر در حال قوت گرفتن است؛ چراکه پس از فروپاشی شوروی نزدیک به سه دهه است که دوران گذار در حال طی ‌شدن است و در وضعیت فعلی ترامپ به این نتیجه رسیده که باید خود را در این عرصه بیش از پیش مطرح کند تا نهایتاً منجر به «احیای عظمت آمریکا» شود.

اگر به سیاست‌های ترامپ که روز گذشته در اجلاس داووس مطرح شد نگاهی گذرا بیندازیم، می‌بینیم که آمریکا به دنبال آن است تا تجارت یغماگر خود را به نمایش بگذارد و در نهایت واشنگتن را سرمایه‌گذار دموکراتیک در برابر سرمایه‌گذار اقتدارگرا قرار دهد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در ادبیات اقتصادی ترامپ و تیمش، چین به عنوان سرمایه‌دار اقتدارگرا مطرح می‌شود و ایالات متحده به عنوان سرمایه‌دار دموکرات به حساب می‌آید. از این جهت ترامپ در صدد است با تعریف چنین موضوعی، شان و جایگاه ایالات متحده را در فضای مناسبی قرار دهد. از منظر دیگر باید توجه داشت که ترامپ یک تاجر سیاسی است که تلفیق این دو امر به علاوه پیروی او از تئوری بازیگر دیوانه «هنری کسینجر» یک تاجر باهوش را به تصویر کشیده است.

وی افزود: ترامپ به دنبال آن است که تصویر آمریکا را در مقام اول اقتصاد جهان ترسیم کند و زمانی که سیاست‌های ایالات متحده را بازگو می‌کند، به دنبال این است که بگوید آمریکا مشتاق به تجارت جهانی است و در عین حال شاهد هستیم که ترامپ سیاسی‌تر از گذشته سخن می‌گوید. مساله دیگری که در داووس نمایان شد، بیان تئوری‌های اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا در فضای جهانی است. او با کاهش مالیات‌ها به کاهش نرخ بیکاری اشاره می‌کند و اعلام می‌کند که درهای تجارت به روی دنیا باز است؛ وی نشان می‌دهد ترامپ تجارت‌ورزی سیاست خود را در دستور کار قرار داده است.

مطهرنیا در پایان خاطرنشان کرد: اگر به چینش اشخاص حاضر در اجلاس داووس نگاهی گذرا بیندازیم، می‌بینیم که برخی از ژنرال‌های دولت او در این اجلاس ترامپ را همراهی کردند؛ از این منظر شاهد بودیم که وی به سرمایه‌گذاری تسلیحاتی اشاره خاصی داشت و این نشان می‌دهد که او با تکیه بر مبانی جامعه نظامیان و دستگاه‌های اطلاعاتی به دنبال آن است تا بتواند زمینه‌های مثبت در بحث جهانی کردن تسلیحات و سرمایه‌گذاری بر این موضوع را نمایان کند که در این مسیر بحث فروش تسلیحات در گستره شرق آسیا مساله‌ای جدید و هدف کاخ‌سفید خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز