خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

هدف «مایک‌ پنس» از سفر به سرزمین‌های اشغالی/ میزان تاثیر قطعنامه‌ احتمالی شورای امنیت علیه آمریکا

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۰۲۶

کاخ‌سفید با اعزام معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به اراضی اشغالی به دنیال آن است که اهمیت پرونده و حمایت از اسرائیل را معنا کند اما در این مسیر مصر یکی از متغیرهایی است که در آینده توسط آمریکا رونمایی خواهد شد.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح دلایل سفر «مایک پنس» به سرزمین‌های اشغالی عنوان کرد: سفر معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده به اراضی اشغالی، فلسطین و مصر پس از اعلام پایتختی قدس، حاوی پیام‌های گوناگون است؛ اساساً اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در وضعیت فعلی یا در هر زمان دیگر نشان می‌دهد که همگرایی میان کشورهای عربی و اسراییل کاملاً برجسته و مشخص شده است. چراکه ایالات متحده با چراغ سبز این کشورها چنین تصمیمی را از ناحیه کاخ‌سفید اعلام می‌کند. اینکه با گذشت حدود ۱۰ روز از تصمیم ترامپ شاهد اظهارات اشخاصی مانند نیکی هلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل و ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در مورد وضعیت خاورمیانه هستیم و به موازات آن سفر مایک پنس نمایان می‌شود، نشان می‌دهد که شاهد فعل و انفعال دور از ذهن در منطقه خواهیم بود.

وی افزود: ماجرای اسراییل و پرونده فلسطین به مانند یک استخوان درگلوی آمریکا مانده است. به گونه‌ای که نگرانی‌های خاص در مورد این پرونده همچنان ادامه دارد و برای مقابله با آن جبهه‌های مقاومت در برابر تصمیم ترامپ و هرگونه اقدام احتمالی اسرائیل صف‌بندی کرده‌اند و از این جهت جبهه‌های مقاومت درصدد هستند با انواع و اقسام موضع‌گیری، مانع همگرایی اسراییل با دولت‌های عربی شوند. اینکه معاون رییس جمهور آمریکا وارد چنین پرونده‌ای شده است، دقیقاً نشان می‌دهد که وضعیت کنونی چه اهمیتی برای واشنگتن دارد و از سوی دیگر کاخ‌سفید به دنبال «توزیع امتیاز» بین قدرت‌ها و طرفین حاضر در این پرونده برآمده است.

تا به امروز عملکرد ترامپ به صورتی بوده که «سیاست بنگاهی» را دنبال کرده و از طرفی دیگر زمینه‌ تحریم‌ها بدون نیاز به صدور قطعنامه را پیگیری می‌کند. این راهبرد به صورت مشهود در برابر ایران، کره‌شمالی و کلاً کشورهایی که با سیاست‌های کاخ‌سفید همخوانی ندارند، استفاده می‌شود. به عنوان مثال سفر ترامپ به شرق آسیا و گفت‌وگوی او درباره قیمت و میزان صادرات نفت و سایر کالاها از جمله این تحریم‌ها هستند. به دنبال آن ارسال پیام به هند و کره‌جنوبی برای سازماندهی تحریم‌ها در این راستا قرار می‌گیرد که ایران هم شامل تحریم‌ها خواهد شد.

مطهرنیا با اشاره به نقش مصر در پرونده صلح خاورمیانه بیان کرد: مایک پنس درصدد است تا پیکر نیمه جان مذاکرات صلح را از طریق وعده دادن به دو طرف احیاء کند که در این راستا سفر وی به مصر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. معاون ترامپ درصدد است تا جبهه موافقت با آمریکا را در مقابل جبهه مقاومت بنا کند تا بتواند کشورهای عربی را به عنوان حلقه اتصال میان ریاض و تل‌آویو مجاب به همکاری کند. البته برخی دیگر از کشورهای خلیج‌فارس به این اتحاد اضافه خواهند شد و نهایتاً زمینه‌ پیاده‌سازی سیاست‌های کاخ سفید علیه ایران و متحدان آن به در دستور کار قرار می‌گیرد. از این منظر همگرایی دولت مصر با پروژه صلح اعراب و اسراییل مد نظر آمریکا است و واشنگتن درصدد است تا وضعیت خاورمیانه و پرونده‌های مرتبط با آنرا به صورت دیگر پیگیری کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا قطعنامه‌ای در نشست اضطراری شورای امنیت علیه آمریکا صادر خواهد شد یا خیر، گفت: با فرض اینکه نشست اضطراری شورای امنیت در مورد قدس برگزار شود و حتی قطعنامه‌ای علیه ایالات متحده صادر شود، دو وضعیت معنا پیدا می‌کند؛ نخست اینکه آمریکا با وتوی خود از صدور این قطعنامه جلوگیری خواهد کرد. همانگونه که بسیاری از قطعنامه‌ها در گذشته علیه واشنگتن و تل‌آویو توسط آنها وتو شده بود. وضعیت دوم، بحث انتفاضه و امکان‌سنجی وقوع آن در سرزمین‌های اشغالی است. در گذشته زمانی که تاخت و تاز اسراییل علیه فلسطینی‌ها افزایش پیدا می‌کرد انتفاضه به راه می‌افتاد که از آن به عنوان «انقلاب سنگ» یاد می‌شد اما در حالت فعلی چنین وضعیتی وجود ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: در وضعیت فعلی و پس از صحبت ترامپ که با تاکید روس‌ها به پذیرش قدس غربی به عنوان پایتخت اسراییل منجر شد، نمی‌توانیم وقوع انتفاضه‌ای مانند دور اول و دوم را جدی بدانیم؛ چراکه جنگ منطقه‌ای و نیابتی از محیط داخل به حاشیه‌ها انتقال پیدا کرده است. لذا اسراییل در صدد هدایت جنگ است و به نظر می‌رسد که جبهه جدید در لبنان و فلسطین گشوده خواهد شد. از این منظر اگر قطعنامه‌ای هم علیه آمریکا صادر شود، تاثیر خاصی در پرونده ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز