خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر برجسته جهان عرب:

اظهارات نخست‌وزیر مستعفی قانع کننده نبود/ همزمانی اظهارات حریری با درخواست برای برگزاری جلسه ضدایرانی، مشکوک است

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۸۱۳

تحلیلگر برجسته جهان عرب معتقد است که سخنان شب گذشته نخست‌وزیر مستعفی لبنان برای مردم این کشور قانع‌کننده نبوده است.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای‌الیوم در مقاله‌ای به بررسی گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته «سعد الحریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان پرداخت و نوشت:

معتقد نیستم که همزمانی گفت‌وگوی تلویزیونی نخست‌وزیر مستعفی لبنان و درخواست عربستان سعودی برای برگزاری جلسه فوری وزرای خارجه کشورهای عربی برای بحث درباره «دخالت‌های ایران در کشورهای منطقه» اقدامی اتفاقی بود و این نقشه‌ای از پیش تعیین  شده در چارچوب تشدید و افزایش بی‌ثباتی در لبنان و روشن کردن آتش جنگ علیه حزب‌الله است.

سعد حریری در این گفت‌وگو در حالت عادی نبود و سخنی را بر زبان آورد که قانع‌کننده نبود و به همین خاطر برای مردم لبنان و بسیاری از اعراب که این گفت‌وگوی تلویزیونی محتاطانه را دنبال کردند نیز قانع کننده نبود. با سعد حریری موافق نیستیم که گفت استعفایش از نخست‌وزیری لبنان شوک مثبتی را در این کشور ایجاد کرد دقیقا برعکس این استعفا ثبات لبنان را برهم زد و بحران نخست‌وزیری ایجاد کرده و اختلافات فرقه‌ای را زنده کرد.

زمانی که سعد حریری با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و متحدش «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان به توافق سیاسی رسید، حزب الله به طور مستقیم یا غیرمستقیم در یمن حضور داشت؛ همانطور که در سوریه نیز در حال جنگ بود. در همین زمان بود که به ریاست هیات وزرای لبنان رسید و دولت جدید را تشکیل داد.

اگر کلمه «خودداری» که سعد حریری حداقل هفت بار در این مصاحبه به آن اشاره کرده و توقف «دخالت‌های حزب‌الله» را مطالبه اصلی خود برای ادامه حضورش در عرصه سیاسی اعلام کرد، لازم بود که وی هم «خودداری» می‌کرد و از طریق حزب الله و حزب آزاد ملی به ریاست میشل عون وارد عرصه سیاست در لبنان نمی‌شد.

حریری گفت که می‌تواند هر زمان که بخواهد عربستان سعودی را ترک کند، این حرف خوبی است اما چرا عربستان را یک روز یا دو روز پیش ترک نکرد که این مصاحبه را مثلا در پاریس انجام دهد تا تایید کند که آزاد است.

این مصاحبه از ابتدا تا انتها برای حمله به حزب‌الله لبنان و اتهام دخالت این حزب در مسائل منطقه بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز