خبرگزاری کار ایران

بحران روادید میان آنکارا و واشنگتن؛ سفر یک هیات دولتی ترکیه به آمریکا لغو شد

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۸۷۱

وزارت دادگستری ترکیه از لغو سفر یک هیات این وزارتخانه به آمریکا خبر داد. پیشتر رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند که آمریکا از صدور روادید برای این هیأت خودداری کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزارت دادگستری ترکیه، روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: به دلیل بحران اخیر بر سر صدور روادید بین آنکارا و واشنگتن، سفر یک هیات این وزارتخانه به آمریکا لغو شده است.

وزارت دادگستری ترکیه همچنین اعلام کرده است که برای سفر این هیات اصلا تقاضای روادید نشده بود.

وزارت دادگستری همچنین اعلام کرده است این هیات به دعوت مقام های آمریکا قرار بود بین ۲۹ اکتبر تا چهارم نوامبر برای مطالعه نظام قضایی آمریکا به این کشور سفر کند.

روزنامه «صباح» چاپ ترکیه نیز نوشته بود که این هیات قرار بود به بررسی نظام کیفری در آمریکا بپردازد و از زندان‌های این کشور دیدار کند.

به دنبال بازداشت یک کارمند محلی کنسولگری آمریکا در استانبول، سفارت ایالات متحده در آنکارا در واکنش به این رخداد، صدور روادید غیرمهاجرتی را برای شهروندان ترک به حال تعلیق در آورد. ترکیه نیز در مقابل صدور هرگونه روادید برای شهروندان آمریکایی را متوقف کرد.

بنا بر گزارش‌ها دادستانی ترکیه کارمند بازداشت‌شده را متهم به «جاسوسی» و رابطه با «فتح‌الله گولن» کرده‌است. آنکارا، گولن را عامل اصلی کودتای نافرجام سال گذشته معرفی می‌کند و جنبش برآمده از تفکرات او را یک «گروه تروریستی» می‌داند.

رابطه آمریکا و ترکیه به دنبال کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ پر تنش بوده است و با به حالت تعلیق در آمدن صدور ویزا برای شهروندان دو کشور، اختلافات آنکارا و واشینگتن وارد مرحله تازه ای شده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه پیشتر گفته بود سفیر فعلی در آنکارا را «دیگر به رسمیت نمی‌شناسد». او همچنین افزوده بود، اگر تعلیق صدور روادید برای شهروندان ترکیه، از طرف سران دولت آمریکا گرفته شده، در آن صورت آنکارا دیگر هیچ دلیلی برای مذاکره با ایالات متحده ندارد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که کاخ سفید در جریان رخدادها قرار دارد و واشنگتن از سفیر خود در آنکارا حمایت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز