خبرگزاری کار ایران

بلاتکلیفی اعضای گروه ۲۰؛ اردوغان اجرای توافق پاریس را مشروط کرد

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۱۱۱

رئیس‌جمهوری ترکیه پس از نشست سران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در هامبورگ آلمان، اجرای پیمان اقلیمی پاریس در کشورش را مشروط به اجرای تعهداتی دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، در پایان نشست گروه ۲۰ به نظر می‌رسید ۱۹ عضو به صورت یکپارچه مخالفت خود با خروج آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس را به نمایش گذاشته‌اند. ولی اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه به تردیدها در این زمینه دامن زده است.

اردوغان پس از نشست سران گروه ۲۰ در هامبورگ گفت که به صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه اطلاع داده که پارلمان ترکیه پیمان اقلیمی پاریس را تصویب نخواهد کرد، «مگر این‌که وعده‌هایی که به ما داده شده‌اند، عملی شوند.»

اردوغان تصریح کرد، فرانسه در هنگام امضای پیمان اقلیمی پاریس به ترکیه وعده داده هزینه‌های آنکارا برای اجرای این پیمان را جبران کند.

موضع‌گیری جدید اردوغان در تضاد با بیانیه پایانی نشست گروه ۲۰ در هامبورگ است؛ بیانیه‌ای که در آن ۱۹ اقتصاد بزرگ جهان – اعضای گروه ۲۰ به‌جز آمریکا – از جمله ترکیه تعهد کردند پیمان اقلیمی پاریس را «به سرعت» اجرایی کنند. با این حساب مشخص نیست ۱۸ کشور دیگر هم در عمل به تعهدات خود در قبال توافق‌نامه پاریس پایبند باشند.

اردوغان می‌گوید برخی از دیگر کشورهای عضو گروه ۲۰ هم با پیمان اقلیمی پاریس مشکل دارند و «حمایت همه‌جانبه‌ خود از آن را تکرار نخواهند کرد.»

در بیانیه‌ پایانی نشست گروه ۲۰ در هامبورگ همچنین به صراحت اعلام شد که آمریکا در دولت دونالد ترامپ از پیمان یادشده خارج شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز