خبرگزاری کار ایران

فعال بحرینی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تغییر بافت سنتی و جمعیتی عوامیه در دستور کار عربستان/ رسانه‌های سعودی در زمان ولیعهد جدید سانسور هدفمند صورت می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۸۰۴

انتصاب ولیعهد جدید در ریاض بدون تردید تغییری در وضعیت شیعیان شرق عربستان صورت نخواهد داد بلکه رسانه‌های سعودی سانسور هدفمند را در دستور کار قرار می‌دهند.

«حسین المقیم» فعال سیاسی بحرینی در تشریح وضعیت کنونی مردم مناطق قطیف و العوامیه و اقدام مقام‌های سعودی برای سرکوب شیعیان این ناحیه از عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قیام مسلمانان در منطقه شرق عربستان خصوصاً در قطیف و العوامیه تاریخ طولانی دارد و به ده‌های گذشته بر می‌گردد. این اعتراض‌ها با راهنمایی و رهبری شیخ‌ نمر باقر النمر به اوج خود در سال‌های اخیر رسید. علاوه بر این موضوع، باید بدانیم که عوامیه به عنوان محل تولد شیخ نمر از حیث ظاهری و شکلی هم در ادبیات مردم شرق عربستان جایگاه ویژه‌ای دارد و حتی یکی از دلایل افزایش شدت درگیری و اغتشاشات و همچنین گسترش آن را باید همین موضوع دانست، چراکه مردم عوامیه تعصب بسیار زیادی روی نام باقر النمر دارند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوع‌هایی که باید در این رابطه مورد نظر قرار گیرد، رابطه تاریخی، خانوادگی و مذهبی مردم در جزیره بحرین و قطیف است. از این جهت شاهد قرابت‌ها و تشابه‌هایی در مدل قیام و درخواست‌های شیعیان بحرین و عربستان با یکدیگر هستیم و دیدیم که در جریان دستگیری شیخ باقر النمر و همچنین شیخ عیسی قاسم، نظام آل‌سعود یک عنصر مشترک در تشدید خفقان و ظلم بر منطقه شرقی در حجاز و همچنین بحرین به حساب می‌آید که تاکنون هم این وضعیت ادامه دارد و باید آن را یک حصار امنیتی در مناطق شرق عربستان بدانیم.

آل سعود قصد دارد به دلیل اینکه این مناطق میراث تاریخی شیعه در حجاز به شمار می‌رود و به نوعی منطقه‌ای است که شیخ النمر در آن به دنیا آمده و مزین به اسم وی است، تغیرات گسترده‌ای از حیث جغرافیایی در آن ایجاد کند. چراکه این مناطق نزدیک به چاه‌های نفتی است و از بین بردن آمایش سنتی این ناحیه می‌تواند قدرت از بین رفته آل‌سعود در این محله‌ها که جوانان پیرو باقر النمر به عنوان خطر اول آنها به شمار می‌روند را افزایش دهد.

 این کارشناس مسائل جهان عرب در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر در سطوح بالای ساختار سیاسی آل‌سعود و مشخص شدن ولیعهد جدید در ریاض می‌تواند دامنه درگیری‌ها را گسترده کند یا خیر، گفت: سیاست نظام سعودی غیر قابل پیش‌بینی است و نمی‌توان آن را جز در قالب دشمنی برای مخالفان داخلی و خارجی تعریف کرد. اما آنچه درباره اوضاع نظام می‌توان گفت، این است که به تازگی شاهد تغییراتی هستیم که اصلاً ناگهانی نیست، بلکه ناشی از اختلافات ریشه‌ای در موضوع سلطنت بین افراد خانواده شاهنشاهی عربستان است. تا به امروز نزاع و اختلافات پشت دیوارهای قصر‌ ملک سلمان مخفی بود، اما امروزه این موضوع عیان شده و دامنه آن گسترده‌تر خواهد شد. امروزه مشخص نیست که آیا اختلافات و وضعیت سیاسی در بحرین و شرق حجاز از حالت فعلی خارج می‌شود یا خیر؛ اما آنچه که مشخص است این خواهد بود که وضع بحرین و حجاز تا حدی به نتایج سوریه، یمن و عراق و غیره وابسته است.

وی افزود: آنچه که بر هیچ کس مخفی نیست، از بین رفتن تدریجی قدرت سعودی در این نزاع منطقه‌ای است که اخیراً شاهد سقوط تکفیری‌ها در موصل و حلب بودیم. علاوه بر این موضوعات، اختلاف داخلی موجود در قصرهای سعودی یکی دیگر از موضوعاتی است که اگر فشار داخلی مردم عربستان افزایش پیدا کند می‌تواند پایه و اساس نظام سیاسی سعودی‌ها را با گسست مواجه کند. البته باید این موضوع را مد نظر داشت که امروزه تمامی رسانه‌های عربستان و بحرین به نفع دولت‌های حاکم اقدام به سانسور رسانه‌ای می‌کنند و در اینجاست که صدای این جریان به گوش جهانیان نمی‌رسد.

مقیم در پایان خاطرنشان کرد: برکناری محمدبن نایف و انتصاب محمدبن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان هیچ تغییری در وضعیت مردم عوامیه ایجاد نمی‌کند. نه تنها سرکوب کردن و خشونت، باقی خواهد ماند بلکه هر چه اضطراب آل‌سعود و حل شدن پرونده‌های سیاسی منطقه نزدیک‌تر شود سرکوبی و خشونت با هدف خاموش کردن جریان‌های مبارز در بحرین و شرق عربستان بیشتر خواهد شد. از این جهت آینده منطقه عوامیه و قطیف را نمی‌توان به صورت مشخص تحلیل کرد اما نابودی تدریجی و شکست عربستان سعودی در درگیری‌های منطقه برای آینده متصور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز