خبرگزاری کار ایران

نوربخش در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

چگونگی فرایند و آمایش آراء در انتخابات پارلمانی فرانسه

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۳۱۲

خروج احزاب سنتی از چارچوب پارلمان فرانسه باعث می‌شود که اکثریت مطلق از دست جریان‌های قدیمی فرانسه خارج شود.

«سید نادر نوربخش» کارشناس مسائل اروپا در تشریح وضعیت انتخابات پارلمانی فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تغییراتی که در نظام و ساختار سیاسی فرانسه از زمان جمهوری پنجم صورت گرفت موجب شد تا یک نظام نیمه ریاستی در این کشور حاکم شود؛ به گونه‌ای که در جمهوری سوم و چهارم فرانسه، نظام پارلمانی مدنظر بود اما در جمهوری پنجم چنین حالتی ادامه پیدا نکرد و از قدرت قوه مقننه تا حدود زیادی کاسته شد. از این حیث، پارلمان فرانسه (قوه مقننه) در واقع شامل مجلس مجمع ملی و مجلس سنا است ، لذا بهتر است به این نکته هم اشاره شود که این در اصل انتخابات «مجمع ملی» است که در جریان است و  نمایندگان آن برای دوره پنج ساله و با رای مستقیم مردم انجام می‌شود ( سنای فرانسه انتخابات مستقیم ندارد و در کل اهمیت کمتری نسبت به مجمع ملی دارد).

وی ادامه داد: در مورد مدل انتخابات مجلس ملی فرانسه باید بگوییم که رقابت بر سر کسب ۵۷۷ کرسی بود و بر اساس سنت سیاسی که از سال ۲۰۰۲ تاکنون در فرانسه حاکم است، حزب رئیس جمهور پیروز معمولا اکثریت پارلمان را نیز به دست می‌گیرد. البته مواردی وجود داشته که حزب رییس جمهور از کسب اکثریت در پارلمان بازمانده و مجبور به ائتلاف با احزاب رقیب شده است  اما در حالت فعلی «امانوئل ماکرون» و جریان منتسب به وی با حداکثر کرسی، پیروز انتخابات پارلمانی شده است.

انتخابات پارلمانی فرانسه و مدل رای‌دهی آنها در دو مرحله صورت می‌گیرد و اگر هر یک از نامزدها بتوانند ۵۰ درصد آرا را کسب کند وارد دور دوم نخواهد شد. از این جهت در این دوره از انتخابات پارلمانی فرانسه ۷۸۸۲ نفر نامزد شدند و دور دوم در حوزه‌هایی که هیچ یک از نامزد ها حائز ۵۰ درصد آرا نشدند  هفته آینده برگزار خواهد شد. مساله دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که ۲۷ کرسی از ۵۷۷ کرسی پارلمانی در فرانسه، متعلق به سرزمین‌های ماوراء بحار یا سرزمین‌های فرادریایی خواهد بود و در امتداد آن ۱۱ کرسی هم به فرانسوی‌های کشورهای دیگر تعلق دارد که آن هم در انتخابات مختلف حائز اهمیت است گرچه آنچه که در رسانه‌ها و در عموم تحلیل‌ها مطرح می‌شود، معمولاً به خاک اصلی فرانسه در اروپا مربوط می‌پردازد.

این تحلیلگر مسائل فرانسه در پاسخ به اینکه آیا احتمال تشکیل پارلمان ائتلافی وجود دارد یا خیر، گفت: احتمال ائتلاف حزب حاکم با احزاب دیگر بسیار پایین است و حتی می‌توان آن را غیرمحتمل دانست. نکته‌ای که در این بین باید به آن اشاره شود و حتی به عنوان یکی از تغییرات اصلی در انتخابات پارلمانی فرانسه محسوب می‌شود، خروج احزاب سنتی از چارچوب اصلی پارلمان فرانسه خواهد بود؛ به گونه‌ای که اکثریت مطلق از دست احزاب سنتی و قدیمی فرانسه خارج می‌شود که در امتداد آن ریزش کرسی‌های حزب سوسیالیست اتفاق می‌افتد. در این بین باید مدنظر داشته باشیم که به علت نظام انتخاباتی این کشور معمولا احزاب کوچک مجال عرض اندام در مقابل احزاب بزرگ‌تر را نخواهند داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز