خبرگزاری کار ایران

ایزدی در گفت‌وگو با ایلنا:

مصلحت‌گرایی ماکرون، پیروزی وی را رقم زد/ چینش مجلس فرانسه مهمترین چالش ساکن جدید الیزه

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۰۴۷

پیروزی نامزد میانه‌رو می‌تواند گشایش‌هایی را در فرانسه رقم بزند اما چینش و آرایش مجلس این کشور را باید مد نظر داشت چراکه همراهی نمایندگان مجلس فرانسه می‌تواند تا حد زیادی وی را به سر منزل مقصود برساند.

«پیروز ایزدی» تحلیلگر مسائل فرانسه با اشاره به پیروزی امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در دور دوم انتخابات فرانسه شاهد بودیم که دو نامزد با دو دیدگاه و برنامه کاملاً متفاوت پا در عرصه رقابت‌های حزبی و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه گذاشتند و نهایتاً امانوئل ماکرون با کسب ۶۵ درصد آراء راهی الیزه شد که در اینجا تنها پیروزی وی مهم نخواهد بود، بلکه دیدگاه مردم و این که مستقل بودن او باعث شد که به عنوان پیروز انتخابات مطرح شود، اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: در تحلیل شخصیت ماکرون باید او را یک «مصلحت‌گرای میانه‌رو» دانست و از این جهت شاهد پیروزی وی بودیم. چراکه مردم فرانسه به این باور رسیدند که مواضع لوپن نمی‌تواند در حالت فعلی گره‌گشای مشکلات فرانسه باشد و از سوی دیگر احزاب سنتی این کشور هم از گذشته تاکنون نتوانسته‌اند آن گونه که افکار عمومی انتظار داشتند، جایگاه فرانسه را تقویت کرده و اهداف مورد نظر را محقق کنند. از این جهت بود که شاهد متمایل شدن مردم به سمت ماکرون بودیم. البته دیدگاه مارین لوپن به عنوان رهبر جبهه ملی فرانسه هم تا حدودی به این موضوع کمک کرد.

دیدگاه‌های ناسیونالیسم اقتصادی، مهاجرستیزی و راهبردهای وی علیه اتحادیه اروپایی توانست تا حدودی به پیروزی ماکرون کمک کند. در اینجا باید به این موضوع توجه شود که افکار عمومی فرانسه همچنان از دیدگاه‌های لوپن و جبهه ملی فرانسه هراس دارند اما این که آراء جبهه ملی توانست تا به این حد افزایش پیدا کند، بدون تردید باید آن را یک پیروزی مهم برای لوپن و جبهه ملی دانست.

این تحلیلگر مسائل اروپا با تاکید بر حمایت احزاب سنتی از ماکرون بیان کرد: پس از دور اول انتخابات احزاب سنتی فرانسه مانند جمهوری‌خواهان و سوسیالیست‌ها ماکرون را حمایت کردند و دقیقاً نمایی از انتخابات سال ۲۰۰۲ را در این بین شاهد بودیم. چراکه فرانسه همچنان به لوپن و سیاست‌های جبهه ملی مشکوک است. از این نظر نمی‌توان انتظار داشت که با وقایع امنیتی و تحولات اقتصادی که از سال‌های گذشته در فرانسه اتفاق افتاده است، جبهه ملی پیروز میدان شود یا این که بتواند تا حد زیادی اقدام به کنشگری در سطح ملی کند. اما موضوعی که مهم خواهد بود، انتخابات مجلس فرانسه است که در ماه ژوئن برگزار خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله اصلی پس از پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری، این خواهد بود که تا چه حد ترکیب مجلس فرانسه ماکرون را همراهی خواهد کرد و می‌تواند اهداف او را محقق کند. چراکه مجلس فرانسه ۵۷۷ نماینده دارد و بر اساس اینکه ماکرون دارای حزب مطرح و با سابقه نیست و جریان وی را تنها می‌توان یک جنبش سیاسی دانست، احتمال دارد که رئیس جمهوری جدید فرانسه با چالش‌هایی روبه‌رو شود. از این جهت چینش مجلس فرانسه برای آینده کاری ماکرون بسیار مهم و کلیدی تلقی می‌شود. چراکه خروجی این مجلس به علاوه انتخاب نخست‌وزیری که بتواند ماکرون را تقویت یا حداقل وی را همراهی کند، می‌تواند باعث شود تا کابینه وی گشایشی در امور مختلف ایجاد کند.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز