خبرگزاری کار ایران

نیکنامی در گفت‌وگو با ایلنا:

تندروی لوپن علیه اتحادیه اروپا پیروزی ماکرون را رقم می‌زند/ سیاست‌های نامزد مستقل همسو با آمریکا است

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۴۱۹

مواضع تند کاندیدای راست افراطی موجب باخت وی در دور دوم انتخابات می‌شود و حتی اگر پیروز شود، در مجلس با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

«رکسانا نیکنامی» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اروپا در تحلیل برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: در دور اول انتخابات اخیر ریاست جمهوری فرانسه شاهد یک پدیده نادر در فرانسه و تاریخ اروپا بودیم؛ چراکه راهیابی «امانوئل ماکرون» به عنوان نامزد مستقل و «مارین لوپن» به طرفیت از جبهه ملی فرانسه باعث شد تا هیچ یک از احزاب سنتی فرانسه (گولیست‌ها و سوسیالیست‌ها) پیروز دور نخست انتخابات فرانسه نباشند. از این جهت است که می‌گوییم در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری یک پدیده سیاسی نادر در فرانسه و اروپا رقم خورده است.  

وی افزود: خیزش جبهه ملی فرانسه و کسب آراء در این مقیاس برای لوپن و جریان منتسب به وی یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود اما باید توجه داشته باشیم که ماکرون با مستقل خواندن نگرش سیاسی خود موجب شده تا آراء بیشتری کسب کند. در این بین اگر به پوسترهای تبلیغاتی لوپن و ماکرون نگاهی گذرا بیاندازیم، به صورت واضح می‌توانیم ریشه‌هایی از دو حزب سنتی فرانسه را به چشم ببینیم که به صورت زیرکانه به کار بسته شده است. چراکه در پوسترهای متعلق به ماکرون از رنگ آبی استفاده شده که به نوعی نماد گولیست‌ها است و استفاده از نمادهایی مانند کتابخانه و لباس‌های زنانه گرایش این جریان به سمت سوسیالیست‌ها را نمایان می‌کند که در پوسترهای دهه ۸۰ میلادی و طیف‌های منتسب به شیراک و سوسیالیست‌ها وجود داشت.

برخی از طیف‌های اجتماعی فرانسه معتقد هستند که باید خروج فرانسه از جمع کشورهای اتحادیه اروپایی عملیاتی شود و حتی واحد پولی آنها باید از یورو به فرانک تغییر کند. عده‌ای دیگر این موضوع را خواهان نیستند و جدایی از اتحادیه را به ضرر پاریس می‌دانند. از این جهت است که ماکرون راهبرد میانه‌روی را در پیش گرفته است و همین موضوع باعث شده تا گزینه‌ جدیدی به نام ماکرون روی میز انتخاب فرانسوی‌ها قرار بگیرد.

این تحلیلگر مسائل اروپا با اشاره به سوابق اجرایی ماکرون اظهار داشت: امانوئل ماکرون را باید یک اقتصاددان و بانک‌دار سابقه‌دار در فرانسه دانست و از حیث دیگر باید او را در انجام ماموریت‌هایش ثابت قدم‌تر از لوپن و نامزدهایی دانست که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه حضور داشتند. در مقابل افراط‌گرایی لوپن در اظهارات و همچنین شیوه نگرش وی باعث می‌شود تا ترس مردم از جبهه ملی همچنان به قوت خود باقی بماند.

سیاست‌های ماکرون در قبال اروپا را باید همراهی با اتحادیه اروپایی و ابقاء در جمع کشورهای عضو این اتحادیه دانست. وی خواهان برگزاری همه‌پرسی فرگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) نیست. در بحث سیاست خاورمیانه‌ای، وی یکی از نامزدهایی بود که از دستور حمله موشکی اخیر ترامپ به سوریه استقبال کرد و البته مخالف ماندن بشار اسد در قدرت است. از این جهت باید گفت که سیاست‌های ماکرون بیش از سایر نامزدها به راهبردهای آمریکا نزدیک است.

نیکنامی با اشاره به مواضع لوپن و جبهه ملی عنوان کرد: مواضع مارین لوپن و پدرش در سالیان گذشته تا حدود زیادی علیه اسرائیل بوده است. حتی در برهه‌ای شاهد بودیم که «ژان ماری لوپن» در جشن انقلاب اسلامی ایران حضور داشت که این موضوع با واکنش اسرائیل روبه‌رو شد. از سوی دیگر، شاهد متمایل شدن لوپن و جبهه ملی به سمت روسیه هستیم. در ابعاد دیگر همانطور که در ابتدا گفته شد، لوپن به دنبال خروج از اتحادیه و حوزه یورو است و همین موضوع نگاه‌ها به جبهه ملی را توام با هراس و ترس جلوه می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر شاهد حمله سایبری از سوی هکرهای روسیه به ستاد تبلیغاتی امانوئل ماکرون بودیم که بازه زمانی آن بسیار هوشمندانه انتخاب شده بود. چراکه این حملات در زمانی صورت گرفت که به دلیل پایان یافتن بازه زمانی فعالیت ستاد تبلیغاتی ماکرون، وی و همراهانش نتوانستند در مورد این موضوع صحبت کرده یا بیش از حد آن را برجسته کنند. بنابراین بر اساس داده‌ها و نظرسنجی‌های موجود باید بگوییم که ماکرون در داخل فرانسه پیشتاز خواهد بود و اگر لوپن خروجی اصلی این دور از انتخابات باشد، در کسب کرسی‌های مجلس با مشکل روبه‌رو خواهد شد.              

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز