خبرگزاری کار ایران

خودداری فلین از همکاری با کمیته اطلاعاتی سنا

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۶۷۹

مشاور امنیت ملی پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا از شرکت در جلسه تحقیقاتی سنا در ارتباط با اتهام‌های مربوط به «دخالت روسیه» در انتخابات ایالات متحده، خودداری کرده‌ است.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی برکنار شده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا قصد ندارد با کمیته اطلاعاتی مجلس سنا درباره اتهام ارتباطش با مقام‌های روس همکاری کند.

کمیته اطلاعاتی سنا اخیرا با صدور یک احضاریه رسمی، از فلین خواسته بود که تمام مدارک موجود اعم از ایمیل و صورت‌حساب‌های مالی و غیرمالی مرتبط با مراوداتش با روسیه را تحویل این کمیته بدهد.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که فلین با استناد به متمم پنجم قانون اساسی ایالات متحده درخواست را نپذیرفته است. بنا بر متمم مذکور، شهروندان در پرونده‌های کیفری بدون طی مراحل قانونی لازم مجبور به ادای شهادت علیه خود نیستند.

وکیل فلین با ارسال نامه‌ای به کمیته اطلاعاتی سنا، گفته جنجال عمومی فزاینده علیه موکلش و انتصاب یک دادستان ویژه توسط وزارت دادگستری در این پرونده شرایطی را ایجاد کرده است که «هرگونه شهادتش علیه او استفاده خواهد شد.»

سناتور «ریچارد بیور» رئیس جمهوری‌خواه کمیته اطلاعاتی سنا و سناتور «مارک وارنر» بلندپایه‌ترین دموکرات این نهاد با صدور یک بیانیه مشترک از تصمیم فلین ابراز تاسف کرده و گفته‌اند که ادای شهادت از سوی فلین و مدارکی را که از وی خواسته‌اند را به طور جدی پیگیری خواهند کرد.

کمیته اطلاعاتی سنا می‌تواند مساله را به دولت ارجاع کند و خواهان پیگرد قضایی فلین شود یا این‌که به دادگاه شکایت و درخواست اجرای حکم را بدهد. کمیته اطلاعاتی سنا همچنین می‌تواند دستور بازداشت مایکل فلین به اتهام «بی‌حرمتی» به این نهاد را صادر کند، هرچند گفته می‌شود که چنین اقدامی دست کم در ۷۵ سال گذشته سابقه نداشته است.

مایکل فلین به یکی از نمادهای برجسته اتهام تعاملات سری ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه تبدیل شده است.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید دارد که این ماجرا اتهامی بی‌اساس است و مخالفانش آن را برای بدنام کردن وی به راه انداخته‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز به تازگی گزارش داده بود که فلین هفته‌ها قبل از انتصاب به سمت مشاور امنیت ملی، به نزدیکان دونالد ترامپ گفته بود که پلیس فدرال( اف‌بی‌آی) در حال تحقیق درباره او است.

فلین حدود سه هفته در پست خود باقی ماند و در پی درز این خبر که پیش از ورود به کاخ‌سفید در مورد آینده تحریم‌های آمریکا علیه روسیه با سفیر این کشور در واشنگتن گفت‌وگوهای غیرمجاز داشته و در این باره به مایک پنس، معاون ترامپ خلاف واقعیت را گفته است، برکنار شد.

ترامپ نیز خود متهم است که از «جیمز کومی» رئیس وقت پلیس فدرال، خواسته به تحقیقات درباره فلین پایان دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا این اتهام را قویا رد می‌کند.

هفته گذشته، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که «رابرت مولر» رئیس پیشین اف‌بی‌آی را به عنوان دادستان ویژه مامور رسیدگی به این اتهام تعیین کرده است که آیا دست‌اندرکاران ستاد تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ در سال گذشته با افراد یا نهادهای دولتی روسیه همکاری داشتند یا خیر.

وزارت دادگستری آمریکا گفته است که هدف از انتصاب دادستان ویژه این است که مردم آمریکا نسبت به نتیجه تحقیقات در این زمینه اطمینان کامل داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز