خبرگزاری کار ایران

ترامپ خواستار پایان تحقیقات «اف‌بی‌آی» در مورد فلین شده بود

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۵۰۰

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان دیداری با رئیس برکنارشده پلیس فدرال (اف‌بی‌آ)، خواستار پایان دادن به تحقیقات در مورد روابط میان مشاور امنیت ملی پیشین خود و روسیه، شده بود. کاخ سفید این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌ است.

به گزارش ایلنا، رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از «جیمز کومی» مدیر اف‌بی‌آی خواسته بود به تحقیقات درباره ارتباط «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی با روسیه، پایان دهد.

براساس یادداشتی که مدیر سابق اف‌بی‌آی، که هفته پیش اخراج شد، نوشته بود ترامپ پس از ملاقاتی در کاخ سفید به او گفته بود «امیدوارم بتوانید این مساله را رها کنید.»

آن یادداشت فورا پس از آن ملاقات نوشته شده بود که یک روز پس از استعفای مایکل فلین بود.

کاخ سفید این گزارش را در بیانیه‌ای تکذیب کرده است.

در این بیانیه آمده است: «در حالی‌که رئیس‌جمهور بارها این نظر خود را تکرار کرده که ژنرال فلین یک مرد خوب است که به کشورش خدمت و از آن محافظت کرده، رئیس‌جمهور هرگز از کومی یا هیچ‌کس دیگر نخواسته به هیچ تحقیقاتی پایان دهد، از جمله تحقیقات درباره ژنرال فلین.»

فلین در ماه فوریه در ارتباط با این افشاگری، که پیش از سر کار آمدن دولت ترامپ درباره رفع تحریم‌های آمریکا با سفیر روسیه در واشنگتن صحبت کرده بود، مجبور به استعفا شد.

تازه‌ترین تحول مربوط به تحقیقات روسیه، که ابتدا «نیویورک‌تایمز» آن را گزارش کرد یک هفته بعد از اخراج کومی از مدیریت سازمان تحقیقات فدرال ظاهر می‌شود.

اخراج کومی واشنگتن را تکان داد و منتقدان، ترامپ را متهم کردند که سعی دارد تحقیقات اف‌بی‌ای درباره ادعای مداخله روسیه در انتخابات و هرگونه تماس کرملین با دستیاران کمپین انتخاباتی ترامپ را منحرف کند.

تازه‌ترین ادعا چیست؟

گزارش می‌شود که کومی آن یادداشت - درباره درخواست ترامپ برای پایان تحقیقات فلین - را پس از ملاقات روز ۱۴ فوریه با ترامپ نوشته بود.

بنابه گزارش‌ها، او این یادداشت را با همکاران ارشد خود در اف‌بی‌آی در میان گذاشته بود.

براساس این یادداشت، رئیس‌جمهوری آمریکا از کومی می‌خواهد: «امیدوارم راه پیش رو را برای دست کشیدن از این مساله باز ببینید، رها کردن فلین. او آدم خوبی است.»

براساس آن یادداشت، کومی به این درخواست واکنش نشان نداد، اما پاسخ داد: «موافقم که آدم خوبی است.»

یک مقام کاخ سفید در واکنش به این گزارش گفته است که «اندرو مک کیب» مدیر موقت اف‌بی‌آی، هفته پیش شهادت داد که «تاکنون هیچ تلاشی برای مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات ما وجود نداشته است.»

«یسون شافتز» از روسای کمیته نظارتی مجلس نمایندگان در نامه‌ای به اف‌بی‌آی، خواستار همه مکاتبات و یادداشت‌های مربوط به تماس‌ها میان کومی و ترامپ شده است. او روز ۲۴ مه را ضرب‌الاجل دریافت این یادداشت‌ها اعلام کرده است.

«پل رایان» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان هم از درخواست شافتز حمایت کرده است هرچند «کوین مکارتی» معاون رایان در اظهاراتی که به نظر می رسید کمرنگ جلوه دادن ادعای تازه باشد گفت: «ادعاها زیاد است ... حقایق کم.»

«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنا گفت گزارش نیویورک‌تایمز برای او «تکان‌دهنده» است: «کشور آزمون بی‌سابقه‌ای را پشت سر می‌گذارد.»

بعضی سیاستمداران و صاحب‌نظران از عبارت «کارشکنی» در تحقیقات و حتی «استیضاح» سخن گفته‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، «جان مک‌کین» سناتور ارشد جمهوری‌خواه گفته است که رسوایی‌های دولت ترامپ اکنون «به ابعاد واترگیت» رسیده است.

«دیوید گرگن»، که مشاور چند رئیس‌جمهور بود، گفت: «فکر می‌کنم اکنون در منطقه استیضاح هستیم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز