خبرگزاری کار ایران

فعال کارگری مکزیک در گفت‌وگو با ایلنا:

۶۰ درصد کارگران مکزیکی در حوزه خدمات فعالیت می‌کنند/ نقش اتحادیه‌های کارگری در اقتصاد، پررنگ است

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۷۵۵

یکی از فعالان کارگری مکزیک در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران به تبیین وضعیت کارگران این کشور پرداخت.

یک فعال کارگری مکزیک در  گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اعلام کرد: تسهیلات دولتی برای کارگران در دو بخش کارگران شاغل در حوزه‌های خصوصی و کارگران شاغل در صنایع و حوزه‌های عمومی و دولتی متفاوت است.

وی اموری هچون بهره‌مندی کارگران مکزیکی از حقوق بازنشستگی پس از ۶۵ سالگی که سالانه دو درصد افزایش می‌یابد را از تسهیلات مشترک دولت برای کارگران هر دو حوزه در مکزیک دانست.

این فعال کارگری مکزیک تاکید کرد: دولت برای حمایت از کارگران و خصوصا کارگران بازنشسته قوانین خاصی وضع کرده است که به حمایت از این قشر جامعه می‌پردازد، از جمله این حمایت‌ها می‌توان به قانون الزام به عقد قرار داد میان کارگر و کارفرما اشاره کرد که در صورت عدم عقد قرارداد توسط کارفرما و امتناع وی از این امر، دولت و دستگاه قضایی می‌توانند علیه کارفرما دست به اقدام مقتضی بزنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کارگران مکزیکی از تعطیلات و مرخصی معین در سال برخوردار هستند که این امر نیز سالانه افزایش پیدا می‌کند.

این فعال کارگری مکزیک در خصوص قوانین حمایت از کارگران اعلام کرد: این قوانین از سال ۱۹۱۰ میلادی و همزمان با انقلاب مکزیک و بر اساس قوانین تعریف شده در حقوق بشر و حقوق کارگران بین‌المللی تدوین شده است که این قوانین از هر گونه تبعیض بین کارگران و اقشار دیگر جامعه جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت از کار کردن کودکان نیز جلوگیری می‌کند و کار کردن کودکان را مغایر حقوق تعریف شده برای آن‌ها در منشور حقوق بین المللی و ملی برای کودکان می‌داند.

این فعال کارگری مکزیکی در خصوص بیمه کارگران اعلام کرد مکزیک از معدود کشورهای قاره آمریکا به شمار می‌رود که برای تمامی اتباع خود از جمله کارگران بیمه سلامت در نظر گرفته است و همچنین برای قشر کارگر نیز تسهیلات ویژه درمانی تخصیص داده است.

وی همچنین در خصوص وضعیت اتحادیه‌های کارگری مکزیک نیز آن‌ها را دارای وضعیت خوب قلمداد کرد و افزود: این اتحادیه‌ها در مکزیک از قدرت نسبتا بالایی برخوردار هستند و در احقاق حقوق کارگران و همچنین دفاع از این قشر جامعه بسیار قوی عمل می‌کنند. اتحادیه‌های مذکور برخی مواقع دست بالا را در وضعیت اقتصادی کشور به دست می‌آورند و حتی دولت را مجبور به مذاکره برای تخصیص حقوق بیشتر و یا عقب‌نشینی از مواضع خود می‌کنند.

او در ادامه اضافه کرد: البته کارگران شاغل در صنعت کشاورزی متاسفانه دارای اتحادیه های قوی که بتواند کامل از حقوق این کارگران دفاع کنند، نیستند.

این فعال کارگری مکزیکی افزود: نرخ دستمزد کارگران مکزیکی سالانه پنج درصد افزایش پیدا می‌کند و پایه حقوق کارگران مکزیکی در کمترین حالت خود چیزی بین ۲۰ الی ۳۰ دلار در روز است.

وی همچنین عنوان کرد: بیشتر کارگران مکزیک یعنی چیزی حدود ۶۰ درصد این کارگران در حوزه خدمات و پس از آن حدود ۲۵ درصد از جمعیت کارگران نیز در حوزه صنعت مشغول به کار هستند. به رغم اینکه کشاورزی یکی از حوزه‌های اصلی اقتصاد مکزیک به شمار می‌رود، تنها ۱۴ درصد از کارگران مکزیک در این حوزه مشغول به کار هستند.

این فعال کارگری مکزیکی در خصوص موج مهاجرت کارگران این کشور تصریح کرد: اکثر جمعیت کارگران مهاجر مکزیکی به سوی ایالات متحده آمریکا می‌رفتند که پس از به قدرت رسیدن «دونالد ترامپ» و سیاست‌های ضد مهاجرتی وی این موج رو به کاهش است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز