خبرگزاری کار ایران

بر اساس جدیدترین نظرسنجی‌ها؛

اکثریت شهروندان ترکیه به تغییر قانون اساسی رای می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۴۷۷۸۵۴

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حامیان رای «آری» به همه‌پرسی روز یکشنبه ترکیه با اکثریتی اندک پیروز خواهند شد.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، مرکز نظرسنجی «کوندا» اعلام کرد که حامیان رای آری با اندکی بیش از ۵۱ درصد پیروز می‌شوند.

 ضریب خطای این نظرسنجی دو و چهار دهم درصد است.

همه‌پرسی روز یکشنبه ترکیه برای تغییر سیستم پارلمانی ترکیه به سیستم ریاستی است که طی آن قدرت رئیس‌جمهوری افزایش می‌یابد.

«مراد قزیچی» مدیر آژانس تحقیقات قزیچی در این‌باره گفت: «هنگامی که ما رای افراد مردد را به طور مساوی بین موافقان و مخالفان تقسیم کنیم، موافقان همه‌پرسی با ۵۱ و سه دهم درصد برنده می‌شوند. اما با توجه به ضریب خطای نظرسنجی، اگر رای افراد مردد را با آنهایی که تاکنون تصمیم به عدم شرکت دارند جمع و بین دو گروه تقسیم کنیم، خواهیم دید که رای «نه» پیروز می شود».

با این حال نتایج نظرسنجی‌هایی که تاکنون منتشر شده، از شهروندان ساکن ترکیه جمع آوری‌شده است. این درحالی است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار شهروند ترکیه در خارج از کشور زندگی می‌کنند که رای آنها می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر نتیجه همه پرسی داشته باشد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه با برگزاری این همه‌پرسی در پی افزایش قدرت ریاست‌جمهوری است. منتقدان، اردوغان وی را متهم می‌کنند که در پی تبدیل دموکراسی ترکیه به سیستمی اقتدارگراست.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز