خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف ترامپ از افزایش بودجه نظامی ایجاد هراس در نظم بین‌المللی است/ یمن در فهرست اقدام‌های آمریکا علیه تروریسم

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۲۷۱

افزایش بودجه نظامی آمریکا به نوعی تثبیت سهم راست‌گراهای آمریکا در بحث تسلیحات است که بدون تردید طرح مبارزه نظامی با داعش هم می‌تواند در این پرونده مد نظر قرار بگیرد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح افزایش بودجه نظامی پنتاگون در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در فضای فعلی به نظر می‌رسد که سیاست کلان و نگاه کلی هیئت حاکمه آمریکا و شخص ترامپ در قالب یک بازیگر طرفدار اقدام قاطع کارکرد متفاوتی را از خود تعریف کرده است. به گونه‌ای که ترامپ مامور است فضای گفتمانی خود برای جذب افکار عمومی و سرمایه‌‌های حزبی را به صورت کانالیزه هدایت و عملیاتی کند. چراکه با روی کار آمدن جمهوری‌خواهان موضوع رقابت تسلیحاتی مجددا در ایالات متحده جان تازه‌ای گرفته است که تا حد زیادی به راهبردهای محافظه‌کاران هم مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش ارقام و بودجه‌های تسلیحاتی و نظامی ایالات متحده توسط ترامپ نشان می‌دهد که وی در این مدت در صدد است که بتواند فضای هراسناک و چهره‌ای تقابلی از واشنگتن را در نظام بین‌الملل به نمایش بگذارد که به صورت مشخص یکی از اهداف این رویکرد ترامپ «خاورمیانه» خواهد بود. از سمتی دیگر باید توجه داشته باشیم که وی در حالی بودجه نظامی پنتاگون را افزایش می‌دهد که توانسته است به صورت هوشمندانه مابقی بودجه‌های غیر نظامی کشورش را ثابت نگه دارد که این وضعیت استفاده از انباشت تسلیحات را به تصویر می‌کشد.

افزایش بودجه نظامی و تسلیحاتی ایالات متحده علاوه بر اینکه دشمنان آمریکا را هدف قرار می‌دهد، موجب خلق یک فضای تهدیدی خواهد شد و این روند می تواند بازار تسلیحات در جهان راتحریک کند. در این بین آمریکا تلاش دارد در بازار جهانی تسلیحات نقش بیشتری را ایفاء کند تا بتواند سود طیف‌ راست‌های آمریکا را تامین کند و به نوعی بتواند اعتراض‌ها به این موضوع را تا حدود زیادی کاهش دهد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به برنامه ارائه شده از سوی پنتاگون در بحث مبارزه با داعش گفت: باید توجه داشت که موضوع افزایش بودجه پنتاگون در این بین با بحث مبارزه با تروریسم هم سطح شده است و آمریکا سعی دارد از این موضوع یک نوع تفسیر انجام دهد. به گونه‌ای که شاهد بودیم مقام‌های وزارت دفاع آمریکا پس از ارائه طرح مبارزه با داعش به کاخ‌ سفید اعلام کردند که گستره اجرای این طرح فراتر از عراق و سوریه خواهد بود. از این جهت آنها بیان می‌کنند که مبارزه با تروریسم و داعش تنها در عراق و سوریه خلاصه نمی‌شود و در صدد گسترده کردن مصداق‌های این موضوع در ادبیات سیاسی ایالات متحده هستند.

وی در پایان یادآور شد: این رویکرد ترامپ و به صورت کلی آمریکا در بحث مبارزه با داعش نشان می‌دهد که کشورهای همسایه عراق و سوریه بدون تردید یکی از اهداف طرح ایالات متحده در مبارزه با پدیده تروریسم خواهد بود که حتی می‌توانیم ایران را در زمره اهداف واشنگتن در این بین بدانیم. ازسوی دیگر به نظر می‌آید اولین جغرافیای هدف آمریکا پس از عراق و سوریه، یمن خواهد بود که به تازگی شاهد ورود نظامیان آمریکا به زمین بازی این کشور بودیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز