خبرگزاری کار ایران

ترزا می:‌

بریتانیا از بازار واحد اروپایی خارج می‌شود

نخست‌وزیر بریتانیا گفت که بریتانیا از بازار واحد اروپایی خارج خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا امروز – سه‌شنبه – گفت که بریتانیا در صورت خروج از اتحادیه اروپایی، از بازار واحد اروپای نیز خارج خواهد شد.

این اظهار نظر پایانی بر گمانه‌زنی‌ها در رابطه با احتمال اقدام به «برگزیت نرم» از سوی بریتانیا است.

می در سخنانی که در این خصوص ایراد شد، گفت که معاهده نهایی برای تایید به پارلمان ارسال می‌شود. بسیاری در انتظار ایراد این سخنان و اعلام مواضع از سوی می بودند، چرا که این اظهارات تبیین کننده آینده بریتانیا به عنوان یک بازیگر جهانی برای تجارت آزاد با کشور‌هایی فرای اروپا است.

اظهاراتی از این دست موجب احیای پوند در بازارهای ارز رایج این کشور شده است. پوند استرلینگ که برای بیش از سه دهه در پایین‌ترین سطح خود در مقابل دلار آمریکا بود، در جریان این سخنرانی به بالاترین سطح خود رسید.

می گفت که به دنبال شراکت برابر با اتحادیه اروپایی است اما وی الگو‌هایی که در حال حاضر از سوی دیگر کشور‌ها برای معاهدات تجارت آزاد با این اتحادیه مورد استفاده قرار می‌گیرد را نخواهد پذیرفت.

سخنان می در خصوص خروج این کشور از بازار واحد اروپایی تا کنون شفاف‌ترین اظهارنظری است که وی در رابطه با طرح‌هایش برای آینده این کشور داشته است. این اظهارات پس از ماه‌ها انتقاد در رابطه با عدم شفافیت کافی وی ایراد شد.

می به حضار و دیپلمات‌های خارجی و تیم مذاکره‌کننده برگزیت گفت: «می‌خواهم روشن و شفاف باشم: آنچه که من پیشنهاد می‌دهم به معنای عضویت در بازار واحد نیست. بلکه ما به دنبال بزرگ‌ترین میزان دسترسی ممکن به این بازار از طریق توافق‌های جامع، متهورانه و بلندپروازانه هستیم. چنین توافقی ممکن است مولفه‌هایی از تنظیمات و چینش بازار واحد فعلی را در مناطق خاصی داشته باشد.»

سخنان می در خصوص نیاز به تاییدیه پارلمان برای رای نهایی برگزیت زمانی ایراد می‌شود که دادگاهی قرار است در خصوص امکان آغاز این فرآیند از سوی وی بدون نیاز به تایید پارلمان تصمیم بگیرد.

وی گفت که در نظر دارد مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را تا پایان ماه مارس آغاز کند.  

 

 

کد خبر : ۴۴۹۰۴۶