خبرگزاری کار ایران

کرمی در نشست «علایق ژئوپولتیک روسیه در خاورمیانه»:

راهبرد روسیه در منطقه حفظ ثبات، کنترل امنیت و جلوگیری از به هم خوردن موازنه است

asdasd
کد خبر : ۴۳۹۷۲۳

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در نشست «علایق ژئوپولتیک روسیه در خاورمیانه» تاکید کرد که در دهه‌های اخیر تنیده شدن روابط اروپا، خاورمیانه، اوراسیا و ظهور افراط‌گرایان باعث شد تا روسیه به خاورمیانه ورود کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «جهانگیر کرمی» دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و عضو شورای علمی موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) تصریح کرد که راهبرد ورود روسیه به خاورمیانه پس از ۲۰۱۲ مجددا دیده شد که بر اساس اصل عملگرایانه عملیاتی می‌شود. چراکه روس‌ها ایدئولوژی خاصی ندارند و به نوعی بازی قدرت را با برچسب قدرت پیگیری می‌کنند.

وی افزود: موازنه‌گری روسیه از آتلانتیک تا پاسیفیک تعریف مخصوص دارد. در این بین دیپلماسی چندجانبه و دوست‌گرایانه را تعریف کرده‌اند که بر اساس انتخاب‌های راهبردی بنا شده است. اولویت روسیه بحث امنیتی است.

کرمی ادامه داد: کاهش هزینه‌های سیاست خارجی و همکاری با چین و کشورهای شرقی و حفظ وضعیت موجود از دیگر سیاست‌های مسکو در خاورمیانه است. البته باید مد نظر داشته باشیم که روسیه نمی‌خواهد وارد جنگ بزرگ شود چراکه آن‌ها از تجربه افغانستان هراس دارند. باید دانست از موصل تا گروزنی در جنوب روسیه تنها ۶۰۰ مایل فاصله وجود دارد و از این نظر روسیه در تهدید به سر می‌برد. جلوگیری از گسترش سلاح‌های غیر متعارف در منطقه یکی دیگر از دلایل ورود روس‌ها به منطقه است.

این کار‌شناس همچنین گفت که منافع اقتصادی روسیه در منطقه چیزی حدود ۵۰ میلیارد است.

کرمی تصریح کرد: راهبرد روسیه در منطقه را باید حول محور حفظ ثبات منطقه، کنترل امنیت و جلوگیری از به هم خوردن موازنه منطقه‌ای دانست که برای فهم نقش روسیه باید این مسایل واکاوی شود.

وی ادامه داد: منطقه، اولویت چهارم روسیه است و راهبرد این کشور تا حدودی سلبی خواهد بود. از منظری دیگر، همکاری گسترده‌ای میان تهران و مسکو در برخورد با طالبان صورت گرفت اما پس از دفع خطر، آمریکا و روسیه به هم نزدیک شدند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز