خبرگزاری کار ایران

وزیر تجارت پیشین انگلیس؛

وزارت دفاع بریتانیا در رابطه با معاهده تسلیحاتی با عربستان من را فریب داد

وزیر تجارت پیشین بریتانیا گفت که وزارت دفاع، وی را گمراه کرده است تا مجوز فروش سلاح به عربستان را صادر کند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «وینس کیبل» وزیر تجارت پیشین بریتانیا امروز – شنبه – اعلام کرد که به طور جدی از سوی وزارت دفاع در رابطه با معاهده تسلیحاتی با عربستان سعودی، گمراه شده است.

این مقام پیشین لندن به روزنامه گاردین گفت که تضمین ویژه‌ای در رابطه با نظارت‌ بر استفاده از موشک‌های بریتانیایی به وی داده شده بود.

به گفته کیبل، وزارت دفاع بریتانیا به وی تضمین داده بود که بر نحوه استفاده از تسلیحات فروخته شده به عربستان نظارت خواهد کرد.

وی که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ مسئول صدور مجوزهای تسلیحاتی بود،‌ گفت که با صدور مجوز فروش بمب‌های لیزری «پیو وی ۴» مخالف بوده چرا که از استفاده آن علیه غیرنظامیان نگران بوده است اما وزارت دفاع بریتانیا به وی اطمینان داده که در تصمیم گیری بر سر مناطق هدف مشارکت خواهد داست و به دنبال آن، پس از آن که اطمینان حاصل کرده است که بریتانیا در رابطه با هدف‌های بمب‌گذاری مورد مشاوره قرار خواهد گرفت، این مجوز‌ها را امضا کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا به روزنامه گاردین اعلام کرده است که هیچ تضمینی در این حوزه به کیبل نداده است.

این وزارتخانه همچنین تاکید کرده است که در حالی که با «افزایش نظارت روی فرایند هدف‌گیری»‌ در سال گذشته توافق کرده اما این موضوع شامل موارد هدف‌گیری نمی‌شود.

کیبل همچنین گفت: «درک مشخص من در رابطه با انتقال این تجهیزات به عربستان سعودی این بود که پرسنل بریتانیایی روی اقدام‌های نیروی هوایی عربستان همانند آمریکایی‌ها نظارت خواهند داشت.»

تهاجم عربستان علیه یمن در ماه مارس ۲۰۱۵ آغاز شد و در جریان آن تاکنون شمار زیادی غیرنظامی جان خود را از دست داده یا زخمی شده‌اند.

 

 

 

 

کد خبر : ۴۲۵۸۳۵