خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا:

عملکرد غلط حزب «لیکود» دلیل اصلی استیضاح نتانیاهو/ سیاست ریاضت اقتصادی شکاف عمیقی در تل‌آویو ایجاد کرد

سیاست یهودی‌سازی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حزب لیکود عامل اصلی کاهش هر چه بیشتر پرستیژ جهانی این رژیم و کلید خوردن طرح استیضاح نخست‌وزیر آن به شمار می‌رود.

«مجید صفاتاج» تحلیلگر مسائل اسرائیل در تحلیل دلایل تلاش قانون‌گذاران برای استیضاح نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: جامعه اسرائیل جامعه‌ای است که به لحاظ گرایش‌های سیاسی، قومی و نژادی دارای تنوع گوناگونی بوده و این تنوع باعث ایجاد معضل برای رژیم صهیونیستی شده است. اگر نگاهی به جریان‌های حاضر در اسرائیل بیندازیم، از طیف‌های لیبرال و سوسیالیست و چپ‌گراها تا افراطیون مذهبی به چشم می‌خورد اما همه آنها بر سر یک موضوع یعنی حفظ موجودیت اسرائیل اتفاق نظر دارند. به گونه‌ای که اکثر احزاب سیاسی حاضر در تل‌آویو در بسیاری از مسائل سیاست داخلی و سیاست خارجی این رژیم با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند اما در مورد موجودیت اسرائیل با یکدیگر همسو هستند.

وی ادامه داد: زمانی که وارد لابی‌های حاضر در رژیم صهیونیستی می‌شویم، وحدت نظر روی موجودیت این رژیم را عملاً به چشم می‌بینیم اما در مورد سیاست خارجی و خصوصاً نحوه تعامل با فلسطینی‌ها و مسلمانان اختلاف نظرهای آشکاری به چشم می‌خورد. به گونه‌ای که برخی از احزاب به پایان دادن تصرف اراضی فلسطینی‌ها اعتقاد دارند و همین موضوع شکاف میان آنها را نمایان می‌کند و از اینرو شاهد هستیم که بخشی از جهان عرب علیه آنها خیزش کرده‌اند. آنها معتقدند که می‌بایست به مرزهای سال ۱۹۶۷ بازگردند تا آرامش اسرائیل تامین شود.

در جناح مقابل احزابی مانند حزب لیکود که نتانیاهو در حالت فعلی سکان‌دار آن است، با نظر سایر احزاب مخالف است. آنها بحث توسعه ارضی و اخراج فلسطینی‌ها یا مسلمانان را مدنظر قرار داده‌اند و به نوعی سیاست یهودی‌‌سازی در آن منطقه را در دستور کار چند ساله خود قرار داده‌اند. لذا این وضعیت باعث به وجود آمدن گسل سیاسی در میان احزاب اسرائیل شده و می‌تواند خطر جدی برای فروپاشی رژیم صهیونیستی محسوب شود. از زمان روی کار آمدن نتانیاهو خطر استیضاح به دلیل این‌که کابینه وی ائتلافی بوده، وجود داشته و مطرح بوده است. چراکه با توجه به مسائلی که در ابتدا به آن اشاره کردیم، اختلاف میان حزب لیکود و سایر احزاب سیاسی اسرائیل موجب به وجود آمدن انشقاق در راهبرد اصلی خصوصاً سیاست خارجی شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به پیش‌نویس طرح استیضاح نتانیاهو گفت: ارائه پیش‌نویس طرح استیضاح نخست‌وزیر اسرائیل توسط «ارئیل مرگلیت» که یکی از اعضای کنست به شمار می‌رود، صورت گرفته و قابلیت بررسی دارد. چراکه مخالفت احزاب با نتانیاهو براساس موضوع‌های کلی و کلیدی نیست بلکه سیاست سرکوب‌گری و توسعه شهرک‌سازی به بی‌توجهی به مصوبات مجامع بین‌المللی باعث شده است تا رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌المللی محکوم شود. لذا از این منظر طرح استیضاح وی مطرح شده تا بتوانند با توجه به این موضوع تا حدودی اوضاع داخلی را آرام کنند و از جهت دیگر نتانیاهو را مجبور به اصلاح یا نهایتاً کناره‌گیری از قدرت کرده و یک کابینه ائتلافی جدید را تشکیل دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مسائل دیگری که تحلیل‌گران اسرائیلی بر آن تاکید دارند و احتمال فروپاشی اسرائیل از درون را افزایش می‌دهد، مساله فسادی است که در بین مقام‌های این رژیم ریشه دوانده است که در دو محور فساد اخلاقی و فساد اقتصادی قابلیت ارزیابی دارد. به گونه‌ای که اسرائیل و کابینه نتانیاهو پس از آن که طرح ریاضت اقتصادی را برای اسرائیل تجویز کرد، بودجه‌های آموزشی و بهداشتی را کاهش داد و در مقابل بودجه نظامی افزایش پیدا کرد و از این نظر شاهد به وجود آمدن یک نارضایتی در جامعه اسرائیل بودیم. به صورتی که در طرف مقابل، شخص نتانیاهو و اطرافیان وی در آرامش زندگی خود را ادامه می‌دهند اما در سوی دیگر شاهد به وجود‌آمدن شکاف طبقاتی بودیم. تا جایی که حتی یهودیانی که از اروپای غربی به فلسطین آمدند و البته مسیحی بوده‌اند، از این وضعیت ناراضی هستند که تمامی آنها دلیل بروز این وضعیت را سیاست‌های غلط حزب لیکود و تبعیض میان یهودیان غربی‌تبار و شرقی‌تبار می‌دانند. در راستای این وضعیت و با توجه به مسائلی که مطرح شد، شاهد هستیم که همواره اعتراض‌هایی به مناسبت‌های مختلف در اسرائیل صورت گرفته که همین خیزش‌های اجتماعی یکی از معضل‌های پیش‌روی نتانیاهو محسوب می‌شود و می‌تواند استیضاح وی را تقویت کند که عدم پیروی نتانیاهو از الگوی رضایت اقتصادی یکی از دلایل آن خواهد بود.

کد خبر : ۴۲۵۳۳۰