خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاف در منافع دلیل اصلی تعلیق مذاکرات سوریه/ افزایش صف‌کشی‌ نظامی و دیپلماتیک روسیه و آمریکا متحمل است

asdasd
کد خبر : ۴۲۵۳۲۶

کرملین در صدد است تا بتواند در مورد پرونده سوریه میان منافع خود با آمریکا و کشورهای منطقه توازن ایجاد کند و از این نظر است که شاهد برخورد منافع میان آمریکا و روسیه هستیم.

«علی‌اصغر زرگر» تحلیلگر مسائل منطقه در مورد تعلیق مذاکرات سوریه میان آمریکا و روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: عمق مسائل مربوط به درگیری‌های مقام‌های سیاسی و نظامی آمریکا و روسیه در مورد پرونده سوریه به اختلاف دو قدرت از گذشته تاکنون در غرب آسیا برمی‌گردد. به گونه‌ای که آمریکا هدفش از گذشته مشخص بود و به نوعی سناریوی انحلال ارتش‌های عربی را دنبال می‌کرد و از این جهت خروجی آنها حتی قبل از حوادث ۱۱ سپتامبر مشخص بوده و تا حدود زیادی هم در تضاد با روسیه گام بر می‌دارد. غربی‌ها در این فکر بودند که برآیند تحولات خاورمیانه می‌تواند به نفع واشنگتن باشد و تا حدود زیادی هم به ضرر مسکو رقم بخورد اما  در مورد سوریه و تا حدود زیادی در خصوص عراق شاهد هستیم که وضعیت تا حدودی متفاوت است.

وی افزود: به محض ورود روسیه به زمین بازی سوریه شاهد بودیم که آمریکا به تکاپو افتاد و از همان موقع علاوه بر لفاظی‌های سیاسی، شاهد بودیم که رفت و آمدهای دیپلماتیک میان واشنگتن و شرکای استراتژیک آن در منطقه و فرامنطقه افزایش پیدا کرد. چراکه روس‌ها با ورود نظامی به سوریه تا حدود زیادی توانستند با تروریست‌ها مقابله کنند و اوضاع را به نفع خود و در گام بعد به نفع اسد رقم بزند. از این‌رو کاملاً طبیعی است که آمریکا برای رقم زدن نتایج به نفع خود اقدام به مناقشه علیه روسیه در خصوص پرونده سوریه کند. به صورتی که آنها به دنبال سهم‌خواهی خود از بحران سوریه هستند که در گام اول کنار گذاشته شدن بشار اسد مدنظرشان است.

داده‌های میدانی که در خصوص پرونده سوریه در حالت فعلی وجود دارد، نشان می‌دهد که ایجاد یک‌سری از عملیات‌های نظامی مرکب، با بازیگری ارتش سوریه در سطح زمین و نیروی هوایی روسیه در آسمان تحولات میدانی به ضرر آمریکا رقم زده شده است. برای اثبات آن باید به طرح‌های مختلف آتش‌بس در خصوص حلب و همچنین یارکشی دیپلماتیک آمریکا در اروپا و منطقه و جذب بازیگرانی مانند عربستان و ترکیه اشاره کنیم. به گونه‌ای که هر وقت روس‌ها دامنه عملیات خود در سوریه و خصوصاً در حلب را گسترش می‌دهند، شاهد هستیم که بحث آتش‌بس و از جهتی دیگر مراودات دیپلماتیک واشنگتن برای اعمال فشار بر مسکو با طرف‌های اروپایی بیشتر می‌شود که این نشان از ضعف آمریکا در مسایل میدانی سوریه دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به منافع مشترک میان روسیه و آمریکا گفت: در مورد اقدام‌های روسیه باید بگوییم که روس‌ها از یک منظر درصدد هستند که پرستیژ بین‌المللی خود را در نظام بین‌الملل و همچنین در منطقه افزایش دهند و از سوی دیگر می‌دانند که با آمریکا در برخی از پرونده‌ها دارای منافع مشترک هستند. از این نظر ائتلاف منطقه‌ای مرکب از روسیه با کشورهایی مانند سوریه، عراق و ایران برای مسکو همچنان با اهمیت است. لذا کرملین درصدد است تا بتواند در خصوص این دو محور مدلی از توازن را خلق کند اما راهبرد آمریکا تاکنون نتوانسته روس‌ها را راضی نگه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که چند روز دیگر برگزار خواهد شد و با عنایت به رفتارشناسی سیاسی روسیه در ادوار گذشته، نظاره‌گر این بودیم که مسکو بعد از به روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا اقدام به طرح سناریوی جدید می‌کند و از این بُعد به نظر می‌رسد سازش روسیه و آمریکا در حالت فعلی امکان‌پذیر نباشد. چراکه روس‌ها با استفاده از این راهبرد درصدد تست زدن آمریکا در پرونده سوریه هستند که البته منافع استراتژیک میان دو قدرت و همچنین منافع شرقی و منطقه‌ای روسیه در این بین می‌بایست مدنظر قرار گرفته شود. لذا با توجه به حالت کنونی به نظر می‌رسد که روس‌ها و آمریکایی‌ها وارد چالش خواهند شد و حتی احتمال دارد صف‌کشی‌ نظامی و دیپلماتیک را حتی پس از از سرگیری مذاکرات میان دو طرف شاهد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز