خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

جریان‌سازی‌ها علیه روسیه، موج‌سواری انتخاباتی است/اسناد «ویکی‌لیکس» هجمه مقطعی ایجاد می‌کند

آرشیو ویکی‌لیکس مملو از اطلاعات و آمارهاست که موسس این پایگاه اینترنتی هر از چند گاهی اقدام به انتشار آن می‌کند تا بتواند از این طریق اعلام کند که همچنان در عرصه بین‌المللی زنده و فعال است.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به انتشار اخبار مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در مورد مسائلی که اخیراً در خصوص دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مطرح شده است، باید بگوییم که انتظار می‌رفت چنین صحبت‌هایی از جانب شخصی مانند «دونالد ترامپ» کاندیدای جمهوری‌خواه مطرح شود اما این بار شاهد بودیم که این بحث را دموکرات‌ها طرح کرده و روی آن موج‌سواری کردند. باید بدانیم که چنین اتهام‌هایی آن هم در وضعیت کنونی که تنها چند هفته به برگزاری انتخابات مانده است، یک اتهام کور و بی‌هدف محسوب می‌شود. باید بدانیم اغلب دولت‌ها و قدرت‌های بزرگ دنیا و سرویس‌های اطلاعاتی از منابع خود در تمامی کشورها برای کسب و جمع‌آوری اخبار بهره می‌برند اما واقعاً نمی‌توان به صورت مشهود گفت که مسکو در صدد جریان‌سازی علیه انتخابات آمریکا است.

وی ادامه داد: از منظری دیگر باید به این موضوع توجه شود که بحث رخنه و نفوذ به حریم خصوصی افراد و حتی دستگاه‌های دولتی و خصوصی مساله‌ای است که ایالات متحده از آن به عنوان یک راهبرد استفاده کرده بود و به نوعی مبتکر این امر واشنگتن است. در این راستا پرونده‌ها و پروژه‌های بسیار زیادی برای هک کردن سیستم‌های مخابراتی و الکترونیکی نامزدها و مرتبطان با آنها و حتی ادارات و نهادهای پشتیبانی کننده آنها طرح و اجرا شده است که به نوعی یک درگیری سایبری را نمایان می‌کند. البته چند روز گذشته شاهد بودیم که سرویس اطلاعاتی آمریکا در صدد مقابله با حملات احتمالی سایبری روسیه برآمده است. از این منظر ممکن است که جنگی میان واشنگتن و مسکو در خصوص جمع‌آوری یا دستبرد به اطلاعات صورت بگیرد اما به صورت قطعی نمی‌توانیم بگوییم که روسیه در صدد سناریوسازی علیه انتخابات آمریکاست.

زمانی که اسنادی از سوی ویکی لیکس در خصوص موضع‌گیری پادشاه پیشین عربستان علیه ایران منتشر شد، عده‌ای به راحتی این اسناد را رد کردند و آنها را از درجه اعتبار ساقط دانستند. اما پس از مدتی ثابت شد که این اسناد دارای اطلاعات زیادی است که می‌تواند دنیا را تکان دهد. اسنادی که در خصوص کلینتون توسط ویکی‌لیکس و شخص «جولین آسانژ» منتشر شد تا حدود زیادی امکان دارد که درست باشد اما باید بدانیم که آرشیو ویکی‌لیکس مملو از این اطلاعات و آمارهاست که آسانژ هر از چند گاهی اقدام به انتشار آن می‌کند تا بتواند از این طریق اعلام کند که وی همچنان در عرصه بین‌المللی زنده و فعال است.

مجلسی با عادی خواندن انتشار اسناد ویکی‌لیکس در مورد کلینتون عنوان کرد: ممکن است اطلاعاتی از سوی ویکی لیکس علیه کلینتون منتشر شده باشد و اعلام کند که وی با سرشبکه‌های قدرت در وال استریت ارتباط دارد اما باید بدانیم ارتباط میان سیاست‌مداران و کانون‌های قدرت در آمریکا بخشی از ذات و راهبرد ساختار سیاسی و اقتصادی ایالات متحده به حساب می‌آید. لذا نمی‌توانیم بگوییم که ارتباط نامزد دموکرات با اسرائیل، عربستان و سرمنشأهای قدرت در آمریکا غیرطبیعی است و از این جهت می‌توان آن را عادی تلقی کرد. اما باید دانست مدارکی که از سوی ویکی لیکس منتشر می‌شود در حد ایجاد یک هجمه مقطعی برای هدایت افکار عمومی به حساب می‌آید.

این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر این‌که اخلاق انتخاباتی و سیاسی در این دور از انتخابات آمریکا تضعیف شده است، گفت: وضعیت فعلی و سخن‌پراکنی دموکرات‌ها علیه روسیه به علاوه سخنان خارج از عرف سیاسی و اجتماعی که توسط ترامپ مطرح می‌شود، نشان می‌دهد که اخلاق سیاسی در ایالات متحده بسیار تنزل پیدا کرده است. تا جایی که در رسانه‌های اجتماعی داخل آمریکا گفته شده است در زمانی که ترامپ قصد دارد در رسانه‌های جمعی اقدام به سخنرانی کند، خانواده‌ها کودکان و نوجوانان خود را از مشاهده سخنرانی وی منع می‌کنند تا بتوانند از ایجاد انحراف فکری در آنها جلوگیری کنند. لذا در اینجاست که دیده می‌شود روند انتخابات ایالات متحده آرام آرام به ابتذال کشیده می‌شود که حتی در دومین مناظره نامزدها با یکدیگر شاهد این وضعیت بودیم.

آنچه که در خصوص آخرین مناظره دو نامزد احتمال دارد اتفاق بیفتد، این است که مطلب جدیدی از سوی دو نامزد و به خصوص شخص ترامپ مطرح نخواهد شد. چراکه اگر نامزد جمهوری‌خواهان موضوع تازه‌ای را مدنظر داشت و قرار بود که در آخرین مناظره مطرح شود، از روزهای گذشته اقدام به طرح آن می‌کرد تا بتواند از این طریق برای کسب پیروزی در سومین مناظره دورخیز کند و نهایتاً منجر به بهره‌برداری ترامپ از آن موضوع شود. از این جهت به نظر می‌رسد نامزدها در مناظره سوم مطالب خاصی علیه یکدیگر مطرح نکنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که کلینتون در مناظره‌های گذشته ناچار به پاسخ‌گویی در مقابل پرسش‌های انحرافی ترامپ بود و همین موضوع موجب شده تا وی آن‌گونه که باید به جمع‌بندی نهایی در خصوص سخنان خود در مناظره‌ها نرسد از این جهت باید دانست که تاکتیک مناظره‌ای و رسانه‌ای ترامپ همین موضوع است. یعنی وی اقدام به ایجاد انحراف در روند مناظره می‌کند و پرسش‌ها و موضوع‌های حاشیه‌ای را مطرح می‌کند تا اولاً کلینتون را از خط اصلی منحرف کند و در فاز دوم بتواند عدم تجربه خود را به نوعی در این بین مخفی کند. احتمال دارد کلینتون در خصوص مسائل سیاست خارجی و بین المللی مطالبی را مطرح کند اما تا زمان برگزاری مناظره سوم باید ببینیم که آیا سناریوی جدیدی از سوی نامزد جمهوری‌خواه طراحی می‌شود یا خیر. 

کد خبر : ۴۲۰۱۲۰