خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

راهبرد مشخصی در اولین مناظره نامزدهای انتخابات آمریکا دیده نشد/بهبود وضعیت ترامپ متصور است

مشارکت نسل جوان آمریکا در زمان انتخاب رئیس‌جمهوری فعلی این کشور، بسیار بالاتر از حالت فعلی بود اما اکنون نهایتاً ۳۰ تا ۳۲ درصد از جوانان این کشور مایل به شرکت در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری هستند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: اولین مناظره نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا خلاف آنچه که افکار عمومی آمریکا و جهان انتظار داشتند، مناظره‌ای جنجالی نبود و می‌توان از آن به عنوان یک خط ممتد یاد کرد.

وی ادامه داد: باید بدانیم که نگاه جمهوری‌خواهان به طور کلی به سیاست‌های داخلی آمریکا است و دموکرات‌ها میل به سیاست‌های خارجی و نگاه به محیط خارجی ایالات متحده دارند. به گونه‌ای که جمهوری‌خواهان بر این عقیده‌اند که می‌بایست سطح اخذ مالیات از مردم کاهش پیدا کند ولی دموکرات‌ها اعلام می‌کنند که می‌بایست سطح اخذ مالیات از مردم یا ثابت بماند یا افزایش پیدا کند تا از این جهت بتوان به طرح‌هایی که در دولت مصوب می‌شود، کمک کرد. در آمریکا انتظار داشتند که مناظره‌ای جنجالی و تاریخی را شاهد باشند اما به نظر می‌رسد که نهادهای نظارتی و امنیتی آمریکا به دو نامزد گفته بودند که مناظره را در یک سطح معقول و آرام نگه دارند. لذا باید بگوییم که اولین مناظره ترامپ و کلینتون جذابیت زیادی نداشت.

نسل جوان آمریکا تمایلی به دنبال کردن رویدادهای سیاسی و شنیدن اظهارات نامزدها ندارد. مشارکت این نسل در زمان انتخاب اوباما بسیار بالاتر از حالت فعلی بود اما اکنون نهایتاً ۳۰ تا ۳۲ درصد از جوانان این کشور مایل به شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری هستند. از این جهت باید بگوییم که در مناظره بعدی انتظار نمی‌رود اتفاق خاصی رخ دهد. به گونه‌ای که محور مناظره‌های بعدی در خصوص مسائل سیاست خارجی آمریکا خواهد بود و دو نامزد در این محورها با یکدیگر به مناظره خواهند پرداخت.

این استاد دانشگاه در پایان در پاسخ به این‌که آیا در مناظره‌های بعدی شاهد اتخاذ مواضع جدی از سوی نامزدها خواهیم بود یا خیر، گفت: اگر به کارنامه سیاسی دونالد ترامپ نگاهی گذرا بیندازیم، مشخص می‌شود که وی سابقه کار دیپلماتیک یا سیاسی ندارد؛ از این جهت شاید رقیب دموکرات وی نتواند هجمه‌های سنگین و تاثیرگذار به ترامپ وارد کند. اما در مقابل، کلینتون دو سال سناتور و چهار سال وزیر خارجه ایالات متحده بوده و اتفاقات زیادی در زمان تصدی مسئولیت وی رخ داده است. مسائلی مانند کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی و همچنین پرونده‌های عراق و سایر منازعه‌های خاورمیانه که تمامی این موارد به ترامپ این فرصت را می‌دهد تا در هفته‌های آینده بتواند تا حدودی بر آرای کلینتون تاثیر بگذارد. اما در کلیت با توجه به وضعیت فعلی و با در نظر گرفتن مسائلی که در مناظره‌های بعدی طرح خواهد شد، نمی‌توان گفت که مناظره‌های چشمگیری نسبت به دوره‌های قبل خواهیم دید. مضاف بر این‌که خلاف سخنان کلینتون، باید بگوییم که در یک یا دو هفته نزدیک به انتخابات مناظره‌ها تا حدودی می‌تواند بر هدایت افکار عمومی در جامعه آمریکا تاثیرگذار باشد.

کد خبر : ۴۱۴۶۱۶