خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

سبقت گرفتن ترامپ از کلینتون جریان‌سازی موسسات نظرسنجی است/ حضور حزب سوم به پیروزی دموکرات‌ها کمک خواهد کرد

با استناد به تاریخ آمریکا باید بگوییم که همیشه اوباش سیاسی در این کشور بر روی ریل شعارهای خود حرکت کرده و اقدام به جوسازی می‌کنند که ترامپ هم از این امر مستثنی نیست.

«فریدون مجلسی» کارشنای مسائل آمریکا با اشاره به پیشی‌ گرفتن دونالد ترامپ از هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌های هفته‌جاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به رغم تمامی نظرسنجی‌ها مبنی بر افزایش محبوبیت ترامپ و پیشی گرفتن وی از کلینتون باید بگویم که شانس با خانم کلینتون خواهد بود. باید مد نظر داشته باشیم که جامعه آمریکا، جامعه‌ای است که از فقر و فرهنگ سنتی روستایی‌هایی تشکیل شده است که از اروپا به آمریکا مهاجرت کرده‌اند و همین موضوع موجب شده تا قسمتی از جامعه آمریکا نتوانند با مدرنیته ارتباط برقرار کنند و دچار یک سردرگمی شوند. اما ایالاتی مانند شیکاکو که هیلاری کلینتون در آنجا از محبوبیت بالایی برخوردار است فارغ از این موضوعات است چراکه به عنوان یکی از ایالت‌های توسعه یافته و مدرن تلقی می‌گردد و نگاه آنها هم به انتخابات آینده متفاوت است.

وی ادامه داد: بحث فسادهایی که ترامپ بر علیه کلینتون مطرح می‌کند در راستای کسب محبوبیت ارزیابی می‌گردد. اما باید سوال شود که آیا کسی که مالک چندین قمارخانه بزرگ در ایالت متحده است و از سوی دیگر با مافیای این کشور و حتی سایر کشورها ارتباط دارد می‌تواند نسبت به ایمیل‌های کلینتون، سم‌پاشی سیاسی کند؟ در اینجاست که با استناد به تاریخ آمریکا باید بگوییم که همیشه اوباش سیاسی در این کشور بر روی ریل شعارهای خود حرکت می‌کردند و اقدام به جوسازی می‌کنند که ترامپ هم از این امر مستثنی نیست.

مساله دیگر موضوع خیزش حزب سوم در آمریکا است. به گونه‌ای که آنها تا حدود زیادی می‌توانند در آراء دو نامزد اصلی انتخابات تاثیر داشته باشند. اما باید توجه داشته باشیم که حزب سومی مانند "حزب لیبرترین" که ریشه‌ آن در جناح جمهوری‌خواهان است اگر به صحنه رقابت‌ها وارد شود می‌تواند آراء ترامپ را تحت تاثیر قرار دهد و در اینجاست که کلینتون می‌تواند از این سناریو به عنوان یک بُرد موثر استفاده کند. حتی اینکه گفته می‌شود گرایش جدیدی از احزاب سیاسی توسط احزاب سوم و چهارم مطرح می‌شود نمی‌تواند خیلی موثق و موثر باشد. چراکه چپ‌ترین نامزد سندرز بود که در مقابل آنهم کلینتون حضور داشت اما باز هم شاهد بودیم که کلینتون پیروز میدان شد.

این دیپلمات اسبق در پایان با تاکید بر اینکه موسسات نظرسنجی‌ تنها در صدد جهت دادن به انتخابات آمریکا گام بر می‌دارند عنوان کرد: باید به این نکته توجه کرد که موسسات نظرسنجی خصوصاً در ایالات متحده؛ بر حسب سیاست‌های خود اقدام به طرح سوال و نظرسنجی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و یا هر رویداد مهم دیگر می‌کنند و خروجی این موضوع آنچیزی است که تیم مستقر در آن موسسه مد نظر دارند. به بیانی دیگر آنها بر حسب علایق و یا منافع مشخص شده خود یا گروهی خاص نسبت به طرح سوال اقدام می‌کنند. به عنوان مثال در فرانسه و در زمان انتخابات ریاست جمهوری که سارکوزی در آن به قدرت رسید، سوسیالیست‌ها مقابل وی قرار گرفتند که موسسات نظرسنجی اذعان داشتند سوسیال‌ها برنده انتخابات خواهند شد اما شاهد بودیم که با ورود حزب سوم به این عرصه سارکوزی به عنوان خروجی نهایی انتخاب شد. لذا در اینجا هم نقش موسسات نظرسنجی و هم حزب سوم کاملاً مشخص شد. از این جهت است که می‌گوییم در آمریکا نظرسنجی‌ها تنها به عنوان ابزار جریان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نمی‌توانند حرف نهایی را بزنند.

 

کد خبر : ۴۰۳۸۵۴