خبرگزاری کار ایران

چین به قانونگذاران جدید هنگ‌کنگ هشدار داد

دولت پکن به قانون‌گذاران تازه انتخاب شده هنگ‌کنگی، که مواضع ضد چینی دارند، هشدار داد که از استقلال این کشور حمایت نکنند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ در پی پیروزی مخالفان سیاست‌های چین در انتخابات هنگ‌کنگ، دولت پکن به قانون‌گذاران هنگ‌کنگی هشدار داد تا از استقلال این منطقه شبه‌خودمختار حمایت نکنند.

نتیجه انتخابات اخیر شورای قانون‌گذاری هنگ‌کنگ نشان داد که فعالان مخالف سیاست‌های چین از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

برای اولین بار نسل جدیدی از فعالان در هنگ‌کنگ توانسته‌اند در انتخابات به شورای قانونگذاری راه یابند.

این اولین انتخابات در هنگ‌کنگ از زمان شروع اعتراضات طرفداران دموکراسی بود که برای هفته‌ها این منطقه را با تظاهرات گسترده تحت‌الشعاع قرارداد.

شورای قانونگذاری هنگ‌کنگ وظیفه تصویب قوانین و بودجه را در این منطقه برعهده دارد.

ناتان لو ۲۳ ساله یکی از این رهبران جوان اعتراضات طرفداران دموکراسی سال ۲۰۱۴ میلادی است که توانسته به این شورای قانونگذاری وارد شود.

دولت چین در بیانیه‌ای روز دوشنبه اعلام کرد که هیچ‌گونه اظهارنظری در رابطه با استقلال «داخل و یا خارج» مجمع قانون‌گذاری را نمی‌پذیرد.

در این بیانیه آمده است:«ما به شدت با هرگونه فعالیت مرتبط با استقلال هنگ‌کنگ به هر شکلی،‌ داخل و یا خارج شورای قانون‌گذاری مخالف هستیم و از دولت هنگ‌کنگ می‌خواهیم چنین اقدام‌هایی،‌ قاطعانه برخورد کند.»

این بیانیه همچنین افزود، برخی از نامزد‌ها از انتخابات به عنوان سکویی برای «ترویج آشکار» استقلال این شهر از چین استفاده کرده‌اند و این موضوع خلاف قانون اساسی چین و قانون کوچک هنگ‌کنگ است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «این موضوع همچنین بر خلاف منافع مردم هنگ‌کنگ است.»

این رای‌گیری شاهد بیشترین میزان حضور رای‌دهندگان هنگ‌کنگی از زمان استقلال این شهر از بریتانیا در سال ۱۹۹۷ است که معاهد « یک کشور و دو سیستم» با چین برگزار شد.

حدود ۵۸ درصداز سه میلیون و هشتصد هزار نفر واجد شرایط در این انتخابات شرکت کردند این در حالی است که میزان مشارکت در سال ۲۰۰۸ میلادی ۴۵.۲ درصد بود.

بخش اعظمی از سیاستمداران راه یافته به شورای قانونگذاری هنگ کنگ را سیاستمداران طرفدار چین تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که فعالان هنگ کنگی خواستاری استقلال بیشتر این منطقه از چین بوده و نسبت به افزایش دخالت‌های چین در سیاست‌های این مستعمره پیشین بریتانیا ابراز نگرانی می‌کنند. در مقابل، مقام‌های چین این گونه ادعاها را رد می‌کنند و هیچ گونه مشروعیتی به این اعتراضات نمی‌دهند.

کد خبر : ۴۰۸۴۵۱