خبرگزاری کار ایران

علائی در گفت‌وگو با ایلنا:

تحرکات عربستان در کشمیر، فعال شدن تروریسم را کلید می‌زند/ پاکستان و هند رفراندوم را سرکوب کرده‌اند

حدود ۷۰۰ هزار نیروی هندی در قالب یک پادگان نظامی، به مدت ۶۰ سال در کشمیر حضور دارند و همین موضوع یکی از دلایل شعله‌ور شدن درگیری‌های کشمیر از سالیان گذشته تاکنون محسوب می‌شود.

«رضا علائی» کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به وضعیت بحرانی کشمیر، در تحلیل ریشه‌های این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: برای درک بهتر وقایع کشمیر باید به این نکته توجه داشت که ریشه درگیری میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو به زمان تقسیم شبه قاره مرتبط است. در آن زمان قرار بود ایالت‌هایی که مسلمانان در آن حضور دارند، به پاکستان بپیوند و نقاطی که هندوها در آنجا سکونت دارند، اداره آن به دست هندوستان سپرده شود. در کشمیر که اکثریت مسلمان حضور داشت، حاکم آنجا یکی از مهاراجه‌های هند بود و حاکم ایالت حیدرآباد دَکَل که اکثریت هندو را در بر می‌گرفت، مسلمان بود که همین موضوع موجب شد تا یک درگیری میان آنها صورت بگیرد. دلیل این درگیری این بود که حاکم حیدر آباد اعلام کرده بود به پاکستان می‌پیوندد و کشمیر هم به هندوستان.

وی افزود: در این میان قطعنامه‌ای به شماره ۱۹۴۹ صادر شد و قرار بر این شد که مردم کشمیر انتخاب کنند که تمایل دارند به هندوستان بپیوندند یا پاکستان اما این رفراندوم تاکنون به هیچ وجه برگزار نشده است. چراکه این موضوع ذیل بند هفتم شورای امنیت قرار گرفت و با اعمال نفوذ هند در این موضوع، بحث رفراندوم مسکوت ماند. از سمتی دیگر، به دلیل اینکه ایالت حیدرآباد و کشمیر توسط نظامیان هند اشغال شده است، پاکستان از این موضوع به شدت ناراحت است و می‌توان گفت که یکی از دلایل و ریشه‌های تیرگی روابط دو کشور بر سر کشمیر به این دلیل است.

حدود ۷۰۰ هزار نیروی هندی در قالب یک پادگان نظامی، به مدت ۶۰ سال در کشمیر حضور دارند و همین موضوع یکی از دلایل شعله‌ور شدن درگیری‌های کشمیر از سالیان گذشته تاکنون محسوب می‌شود. از سوی دیگر نیروهای امنیتی که از هند برای مقابله و سرکوب مناقشات به منطقه کشمیر اعزام می‌شوند، عمدتاً از عناصر افراطی این کشور گزینش شده‌اند که کینه آنها از مسلمانان از سالیان قبل وجود دارد. تا جایی که ما شاهد هستیم نیروهای هندی در کوهستان‌های کشمیر اقدام به شرب خمر کرده و پس از آن به داخل منطقه کشمیر می‌آیند و دست به تخریب اموال و حتی تجاوز به ساکنان این منطقه می‌کنند که تمامی این موارد از ابعاد کور و تاریک این مساله محسوب می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر حوادث اخیر کشمیر و سیر صعودی این مساله عنوان کرد: کشته شدن «برهان مظفر وانی» رهبر حزب مجاهدین که از شاخه جماعت اسلامی محسوب می‌شود و به نوعی ریشه اِخوانی دارد و از طرفداران پاکستان محسوب می‌شوند، موجب کلید خورد فاز جدیدی از درگیری‌ها در کشمیر شد. باید توجه کرد که سیاست پاکستان این است که این منطقه را در شلوغی و به هم‌ریختگی نگه دارد تا نهادهای حقوقی بین‌المللی به این موضوع ورود پیدا کنند. چراکه آنها معتقدند این نهادها باید در پرونده کشمیر ورود کنند تا بتوان خروجی قابل قبولی از آن دریافت کرد.

وی ادامه داد: آنچه در کشمیر اتفاق افتاده است، از سالیان گذشته وجود داشته و عده‌ای آن را طبیعی می‌دانند. اما حضور احزابی مانند حزب BGP در ساختار و بدنه سیاسی هند که اتفاقاً از احزاب تندرو محسوب می‌شود، موجب شده تا آنها به استناد ماده ۳۷۰ قانون اساسی هندوستان با پرونده کشمیر به صورت سلبی و خشنوت‌آمیز برخورد کنند. چراکه این حزب در شعارهای انتخاباتی خود رسماً اعلام کرده بود که کشمیر با پرچم مستقل را از بین خواهد برد. لذا آنها درصدد هستند تا شعار انتخاباتی خود را تکمیل و تثبیت کنند.

به‌رغم آن که می‌بایست در خصوص کشمیر رفراندوم برگزار شود، اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. قراردادها و صحبت‌های زیادی میان دولت پاکستان و هند صورت گرفته است اما مردم کشمیر خواهان استقلال بوده و تاکید می‌کنند که تمایلی برای پیوستن به هند یا پاکستان ندارند و سرنوشت کشمیر را باید خودشان مشخص کنند. متاسفانه کشورهای اسلامی به غیر از چند کشور، موضع خاصی در این خصوص اتخاذ نکرده‌اند و از این جهت است که می‌بایست مشارکت آنها در ورود مجامع حقوق بشری به این پرونده بیش از پیش نمایان شود.

وی در پایان با اشاره به این موضوع که فشارهای بیش از حد بر مردم کشمیر می‌تواند موجب پدید آمدن تروریسم و کشیده شدن دامنه افراط‌گرایی به این ناحیه شود، یادآور شد: اگر بیش از حد بر مردم کشمیر فشار وارد شود، با توجه به شروع تحرکات عربستان در کشمیر و به صورت کلی در آسیای مرکزی و شبه‌قاره هند، بدون شک هسته‌های افراط‌گرایی تقویت و رشد خواهند کرد که در حالت فعلی استعداد رشد تروریسم در این ناحیه وجود دارد و اگر این مساله محقق شود، بدون تردید شاهد فجایع بسیار زیان‌باری خواهیم بود. لذا ورود سازمان‌های حقوق بشری در این پرونده یکی از موضوع‌هایی است که خلع آن احساس می‌شود.

کد خبر : ۴۰۲۰۵۰