خبرگزاری کار ایران

موافقت منصور هادی با طرح صلح سازمان ملل

رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن با توافق صلح پیشنهادی سازمان ملل ‌برای طرف‌های متخاصم موافقت کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، نیروهای انصارالله و کنگره عمومی مردمی متعلق به «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری پیشین، تقریبا از گفت‌و‌گو‌های صلح مورد حمایت  سازمان ملل با نمایندگان دولت «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن کناره‌گیری کرده بودند اما پس از آن بر سر تمدید یک هفته‌ای مذاکرات به توافق رسیدند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد نتیجه تلاش «اسماعیل ولد الشیخ احمد» نماینده ویژه سازمان ملل در یمن برای به نتیجه رساندن گفت‌وگوها بوده است.

این توافق‌نامه شامل به زمین گذاشتن سلاح توسط طرفین درگیر،‌ خروج از پایتخت و شهر‌های تعز و حدیده و ایجاد کمیسیون نظامی مسئول برای پیگیری و نظارت بر فرایند صلح می‌شود.

نمایندگان دولت هادی به ولد الشیخ گفتند که طرف‌های درگیر در صورتی که انصارالله نیز قبل از هفتم آگوست اقدام مشابهی را انجام دهند، این توافق را امضا خواهند کرد. البته انصارالله تا کنون از امضای این توافق‌نامه خودداری کرده و اصرار دارد که یک دولت وحدت ملی تشکیل شود.

از سال ۲۰۱۴ تا کنون،‌ یمن درگیر نزاع‌های نظامی میان نیروهای وفادار به منصور هادی و جنبش انصار الله است.

از ماه مارس سال ۲۰۱۵،‌ ائتلافی به رهبری عربستان سعودی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس یمن را هدف حملات خود قرار می‌دهد.

گفت‌و‌گو‌های مورد حمایت سازمان ملل از تاریخ ۲۱ آوریل در کویت آغاز شده است و در تاریخ ۲۰ جولای نیز دولت کویت به طرفین ۱۵ روز مهلت داد تا بحران در این کشور را متوقف کنند.  

 

کد خبر : ۳۹۵۷۲۶