خبرگزاری کار ایران

انتخابات ریاست‌جمهوری ایسلند امروز برگزار می‌شود

رئیس‌جمهوری جدید ایسلند امروز - شنبه - انتخاب می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، شهروندان ایسلند امروز شنبه برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید پای صندوق‌های رای می‌روند.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که «گودنی یوهانسون» ‌استاد علوم سیاسی که تاکنون هیچ سمت دولتی نداشته است، به پیروزی چشمگیری دست خواهد یافت.

یوهانسون ۴۷ ساله پس از آن‌که «اوراق پاناما» ‌ که در آن جزییات حساب‌های خارجی چندین سیاستمدار بلند پایه ایسلندی مانند رئیس جمهور وقت در ماه آوریل منتشر شد، تصمیم به شرکت در این انتخابات گرفت.

وی قول داده است که اعتقاد و اعتماد ایسلندی‌ها را به سیستم حکومتی باز سازی کند؛ سیستمی که سال‌ها شاهد خشم عموم مردم به اقدام‌های سیاستمدارانی بوده است که کشور را در رسوایی و فساد اقتصادی فرو برده است.

اما در حالی که ایسلندی‌های خشمگین در خیابان‌های ایسلند برای روز‌ها به تظاهرات پرداخته و خواستار برکناری نخست‌وزیر شده بودند، به نظر می‌رسید که این انتقاد عمومی در روز‌های واپسین ریاست‌جمهوری کاهش یافته است.

خبر دیگری که این انتخابات را تحت الشعاع خود قرار داده است، رای بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا است. ایسلند در سال ۲۰۰۹ میلادی خواستار عضویت در این اتحادیه شده بود اما تقاضای خود را پس از شش سال پس گرفت.

همانند بسیاری از رای دهندگان ایسلندی، یوهانسون مخالف عضویت در اتحادیه اروپا است.

رئیس‌جمهوری در این کشور بیشتر موقعیت تشریفاتی داشته و به عنوان حافظ قانون اساسی و منافع ملی عمل می‌کند.

 

 

کد خبر : ۳۸۴۲۴۰