خبرگزاری کار ایران

عادل الجبیر مدعی شد: «شیخ نمر» تروریست بود

وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنانی توهین‌آمیز، رهبر برجسته شیعیان این کشور را که اخیرا اعدام شد، یک تروریست خواند و مدعی شد اقدام‌های وی به کشته شدن شماری از نیروهای یمنی منجر شد.

به گزارش ایلنا، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» درباره برخی مسائل مربوط به این کشور از جمله اعدام آیت‌الله «نمر باقر النمر» رهبر برجسته شیعیان عربستانی که اخیرا اعدام شد، گروه تروریستی داعش و جنگ یمن اظهارنظر کرده است.

الجبیر درباره اعدام شیخ نمر و ۴۶ مخالف دیگر مدعی شد: «نمر همچون اسامه بن لادن (رهبر سابق القاعده) تروریست بود. وی به یارگیری و حمایت مالی اقدام می‌کرد و مرتکب قتل می‌شد و این اقدام‌های خشونت‌بار وی به کشته شدن تعدادی از نیروهای امنیتی عربستان منجر شد.»

وزیر خارجه سعودی درباره مواضع داعش نیز گفت: «داعش از هر جایی به عضوگیری می‌پردازد. سال گذشته پنج بار به ما حمله کرد. این موضوع که گفته می‌شود آن‌ها سعودی هستند یا ایدئولوژی خود را از عربستان می‌گیرند، موجب خشم ما شده است.»

وی درباره یمن نیز گفت: «سلاح‌های سنگین و موشک‌های بالستیکی که حوثی‌ها به آن‌ها دست یافته‌اند، تهدیدی واضح و آشکار علیه عربستان است. دولت «مشروع» یمن که در آستانه شکست قرار گرفته بود، از ما درخواست کمک کرد و ما نیز استقبال کردیم. جنگ یمن ضروری و نه اختیاری بود.»

وزیر خارجه عربستان سعودی که کشورش از ۱۱ ماه پیش جنگ ویرانگری را علیه یمن به‌ راه انداخته است، گزارش‌ها درباره تلفات گسترده در میان غیرنظامیان در یمن را رد کرد و مدعی شد رسانه‌ها در این‌باره بزرگ‌نمایی می‌کنند.

 

کد خبر : ۳۴۹۱۷۱