خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه بلژیک در پاسخ به خبرنگار ایلنا:

اتحادیه اروپا از موضوع یمن غافل مانده است

اروپا و کشورهای عضو آن بیشتر از بحث یمن به سوریه توجه داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به بروکسل؛ "دیدیه ریندرز" مشاور نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک در حاشیه دیدار با رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به اینکه نقل مکان داعش از غرب آسیا به آفریقای شمالی به انضمام تجاوز عربستان به خاک یمن، موضع اتحادیه اروپا را در چه حالت و وضعیتی قرار می‌دهد بیان داشت: بدون شک موضوع و مساله سوریه  با سایر موضوعات مانند پرونده یمن متفاوت خواهد بود. به گونه‌ای که وضعیت هر کدام از این موضوعات با دیگری متفاوت است حتی در خصوص مسائل بن قاضی و بغداد هم تفاوت‌هایی وجود داشت اما به هر ترتیب امیدواریم که در این خصوص ( پرونده یمن) بتوانیم با طرفین حاضر در این مساله به تبادل نظر موثر بپردازیم.

وی با تشریح نقش اتحادیه اروپا و بروکسل در خصوص بهم ریختگی‌های به وجود آمده در یمن و سوریه و احتمال سرایت آن به نقاط دیگر عنوان کرد: به نظر اروپا و کشورهای عضو آن بیشتر از بحث یمن به سوریه توجه داشته‌اند و این بحث تا حدود زیادی درست است اما به هر ترتیب از زمان شروع این مساله؛ سعی ما تمرکز بر روی این موضوع بوده است.

این در حالی‌ست که محمد جواد ظریف در دومین روز از سفر خود به بروکسل در کنفرانس خبری که با همتای بلژیکی خود داشت؛ به وخامت وضعیت یمن و همچنین بحران انسانی به وجود آمده در این کشور که برخواسته از حملات هوایی و بمباران های سعودی ها در خاک یمن است؛ اشاره کرد و حتی بخشی از سخنرانی ظریف در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپایی که به شکل منتقدانه علیه نمایندگان مطرح شد؛ به اهمیت بررسی بحران انسانی در یمن و ورود اتحادیه اروپا به این موضوع مربوط می شد.    

ظریف همچنین در کنفرانس خبری با فدریکا موگرینی در روز نخست سفرش به بلژیک، به ضرورت حل و فصل مناقشات منطقه ای خصوصاً دو پرونده یمن و سوریه از طریق راهکار سیاسی اشاره کرد که بخشی از رایزنی‌های وی با مقامات اتحادیه اروپایی در کنفرانس امنیتی مونیخ صورت گرفته است.

فدریکا موگرینی هم در کنفرانس خبری مذکور با بیان اینکه فاصله یمن تا اروپا تا حدودی باعث فراموش شدن بحران در این کشور شده است، به منافع سیاسی اروپا در بن قاضی اشاره کرد و ضمن حمایت از تلاش‌های سازمان ملل در این خصوص عنصر بومی دخیل در این پرونده را مهم دانست و خواستار ایجاد یک هماهنگی به جهت تنش زایی در منطقه شد.

کد خبر : ۳۴۷۸۴۰