خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه لندن در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دور از ذهن است/ ارتباطی میان مهاجرت و تروریسم وجود ندارد

اسکاتلند بیشتر خواهان ترقی در اروپا بوده و از عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند اما در ‌‌نهایت در رابطه با خروج این کشور از اتحادیه اروپا، همه چیز به همه‌پرسی انگلستان بستگی دارد. اگر مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت بدهند، اسکاتلند به شکل کنونی بریتانیا پایان خواهد داد و اتحاد بریتانیا تهدید خواهد شد.

«آرشین ادیب‌مقدم» استاد مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن در تشریح علل عدم محقق شدن استقلال اسکاتلند از بریتانیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: در گام نخست باید توجه داشت که مردم اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ به استقلال این کشور رای منفی دادند اما با این حال همچنان جنبش قدرتمند حامی استقلال در این کشور فعال است که توسط حزب قدرتمند ناسیونالیست اسکاتلند هدایت می‌شود. موضوع دیگر این است که ما شاهد تجدید حیات ناسیونالیست‌های اسکاتلندی، انگلیسی و حتی وِلزی هستیم اما این گرایش‌های ناقص به صورت کثرت‌گرایی و دموکراتیک خود را آشکار می‌کنند و به همین دلیل به درگیری و مناقشه کشیده نشده‌اند.

وی افزود: حتی اگر اسکاتلند استقلال خود را به دست بیاورد، همچنان ارتباط غیرقابل انکاری با انگلیس دارد. هر دو سرزمین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی اگر قدرت سیاسی از «لندن» به «ادینبرو» منتقل شود بازهم دو پایتخت انگلیس و اسکاتلند از لحاظ اقتصادی و فرهنگی در یک راستا حرکت خواهند کرد. اسکاتلند بیشتر خواهان ترقی در اروپا بوده و از عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند اما در ‌‌نهایت  در رابطه با خروج این کشور از اتحادیه اروپا، همه چیز به همه‌پرسی انگلستان بستگی دارد. اگر مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت بدهند، اسکاتلند به شکل کنونی بریتانیا پایان خواهد داد و اتحاد بریتانیا تهدید خواهد شد.

با تمام این اوصاف فکر نمی‌کنم که انگلیس اتحادیه اروپا را ترک کند. «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس به دنبال ایجاد اصلاحات در قوانین اتحادیه اروپا است و یا حداقل در تلاش است قانون‌گذاران مردد این کشور را متقاعد کند که مدلی از تغییرات در راه خواهد بود. باتوجه به مشاهدات میدانی، طرح مساله علیه اتحادیه اروپا دشوارتر از حمایت کردن از این اتحادیه است. به گونه‌ای در انگلیس و سرزمینی که سیاست‌مداران آن نتوانستند مزایای عضویت در اتحادیه اروپا را درک کنند، تحقق این موضوع بسیار دشوار است. در هر صورت اتحادیه اروپا توانسته آرامش را در قاره‌ای برقرار کند که دو جنگ جهانی را تجربه کرده است. از سوی دیگر باید توجه داشت که اتحادیه اروپا مدل اجرا شده برای صلح بوده و امیدوارم که انگلیس خوبی این مساله را درک کند.

رئیس گروه مطالعات فلسطین دانشگاه لندن در پاسخ به این‌که آیا روانه شدن سیل مهاجران به سمت اروپا تاثیری بر ساختار اقتصادی و امنیتی انگلستان داشته است یا خیر؛ اظهار داشت: داعش یک تهدید تروریستی جهانی بوده و یکی از وحشیانه‌ترین و شرورترین حرکت‌های سال‌های اخیر قلمداد می‌شود که دستور کار و ایدئولوژی آن بر ضد انسانیت است. اما مهاجرت یک مساله جدا است. این مساله نباید در چهارچوب تهدید امنیتی و اقتصادی بررسی شود. اقلیت‌ها در اروپا، چه مسلمان یا هر اقلیت دیگری، بسیار موفق بوده و در تمام جنبه‌های زندگی اجتماعی اروپایی‌ها مشارکت می‌کنند. اروپا در کل توسط فرهنگ چند ملیتی که توسط مهاجران به این قاره نفوذ پیدا کرده است، تعریف می‌شود و همزمان شاهد حرکت‌های راست‌گرایان به دنبال گسترس ترس و وحشت از مهاجران و ارتباط دادن آنها با جریان‌های تروریستی هستیم. لذا باید بگویم که پیوند دادن دو موضوع داعش و مهاجران به یکدیگر غلط بوده و واضح است که به عنوان ابزاری برای کسب آرای مردم در انتخابات و سرکوب کسانی که «دیگران» معرفی می‌شوند، از آن استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: ارتباطی میان مهاجرت و تروریسم وجود ندارد. هر نظریه‌ای در این رابطه از لحاظ تحلیلی غلط و از لحاظ سیاسی فرصت‌طلبانه است. فراموش نکنید تروریست‌هایی که در تاریخ هفتم جولای ۲۰۰۵ در لندن بمب‌گذاری کردند، وطنی، یعنی انگلیسی بودند.

ادیب مقدم با اشاره به نقش ایران در اقتصاد اروپا گفت: قطعاً شهری مانند لندن بدون تزریق سرمایه خارجی، به خصوص از پادشاهی‌های عربی حوزه خلیج‌فارس، ورشکست می‌شد. ایران یک بازیگر اصلی اقتصادی است و اگر یک جریان سرمایه‌گذاری هوشمندانه را دنبال کند، هر دو طرف (تهران و لندن) از بازسازی روابط اقتصادی سود خواهند برد.

این استاد اندیشه جهانی و فلسفه تطبیقی در پایان خاطر نشان کرد: مسائل بسیار مفیدی در فلسفه اسلام وجود دارد که برای ساخت یک اقتصاد معنوی بر اساس توانمندسازی جامعه و توزیع ثروت، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. به هر حال نباید فراموش کنیم که «ابونصر فارابی» در حدود هزار سال قبل در رابطه با این‌که، یک شهر بزرگ و ابرشهر برای شادی و امنیت مالی تمام شهروندان خود باید تلاش‌کند، به ما هشدار داده بود.

 

کد خبر : ۳۴۶۰۵۲