خبرگزاری کار ایران

کری در دیدار با وزیر خارجه سعودی؛

در تقابل با ایران در کنار عربستان ایستاده‌ایم

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای سعودی خود اعلام کرد هرچند آمریکا در پی یافتن راهی دیپلماتیک برای حل تنش موجود میان ایران و عربستان است، ولی واشنگتن در این تقابل در کنار ریاض خواهد ایستاده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «جان کری» و «عادل الجبیر» وزرای خارجه آمریکا و عربستان، روز گذشته -پنجشنبه- در لندن با یکدیگر دیدار کردند.

دیدار کری و الجبیر در آستانه اعلام اجرای توافق هسته‌ای وین و همچنین در پی تشدید تنش میان ریاض و تهران انجام شده است.

 کری و الجبیر  پس از این دیدار تاکید کردند که به رغم تنش‌های اخیر بر سر سیاست آمریکا نسبت به ایران، روابط واشنگتن و ریاض «همچنان مستحکم است.»

«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ساعاتی پیش از این دیدار، عنوان کرده بود که این دو وزیر خارجه درباره یک رشته مسائل دوجانبه و بین‌المللی از جمله «ایران، یمن و سوریه» گفت‌وگو خواهند کرد.

هدف از دیدار جان کری با عادل الجبیر نیز «بازسازی اعتماد» میان دو کشور بوده است.

وزیر خارجه آمریکا سپس بدون نام بردن از ایران، افزود: «ما همچنین چالش‌هایی را که پادشاهی سعودی و سایر کشورها در منطقه در ارتباط با مداخله در امور داخلی خود احساس می‌کنند، درک می‌کنیم.»

 وی تاکید کرد: «می‌خواهیم ببینیم راهی برای حرکت به جلو، برای حل برخی از این مشکلات بدون رفتن به سوی مناقشه بزرگتری پیدا می‌شود، چرا که آخرین چیزی که ما در این منطقه به آن نیاز نداریم، مناقشه بیشتر است.»

کری همچنین گفت: «می‌دانم که پادشاهی عربستان هم با این نظر موافق است. اما آن‌ها مایلند بعضی کارهای ساده‌ای انجام شود که به جلوگیری از چنین مناقشه‌ای کمک می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «هر چند آمریکا در پی یافتن راهی دیپلماتیک برای حل تنش موجود میان ایران و عربستان است، ولی واشنگتن در این تقابل در کنار ریاض ایستاده است.»

در پی اعدام «شیخ باقر النمر» روحانی شیعه منتقد دولت عربستان و سپس حمله عده‌ای به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد، ریاض روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با تهران قطع کرد.

کد خبر : ۳۳۸۱۴۹