خبرگزاری کار ایران

هانی زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف قطر از راه‌اندازی مجدد دفتر طالبان، استفاده از تمامی گروه‌های تروریستی است

قدرت‌هایی که بر طالبان مسلط باشند می‌توانند بر سایر گروه‌ها هم تسلط داشته باشند و به این دلیل قطر تلاش می‌کند تا با هدایت طالبان بر دیگر گروه‌ها هم مسلط شود تا بتواند به ساده‌ترین راه آنها را تحت کنترل خود درآورده و در زمان مناسب مورد استفاده قرار دهد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در خصوص آغاز به کار مجدد دفتر طالبان در قطر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: دفتر طالبان در دوحه به عنوان بخشی از مجموعه پشتیبانی‌کننده طالبان در افغانستان محسوب می‌شود. قطر از چند سال پیش به دلیل ارتباطی که با طالبان و اکثر مجموعه‌های تروریستی دارد، موافقت خود با گشایش دفتر طالبان در دوحه را اعلام کرد. از طرف دیگر بروز اختلاف میان واشنگتن و دوحه بر سر پرونده سوریه، به علاوه شکاف ایجاد شده میان دیدگاه قطر و عربستان در خصوص مسائل منطقه این خبر را مخابره می‌کند که قطر تلاش دارد تا بار دیگر از مجموعه طالبان در تغیر محاسبات خود در منطقه و همچنین افغانستان استفاده ابزاری کند. لذا باید گفت فعال شدن مجدد دفتر طالبان در قطر در چارچوب تلاش‌ها و سیاست‌های جدید دوحه برای ایفای نقش جدید این کشور مطابق با سناریوهای جدید ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به عدم تحقق سیاست‌های غربی‌ها و متحدان آن در خاورمیانه، به نظر می‌آید آنها می‌خواهند تا بار دیگر روی طالبان سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند دو هدف عمده اعم از آسیب رساندن به جمهوری اسلامی ایران و روسیه را دنبال ‌کنند. کما این‌که در گذشته و در مقاطع مختلف از طالبان استفاده ابزاری کرده بود و در حالت کنونی هم به این سناریو روی آورده است.

هانی‌زاده در در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا اتحاد و ارتباط میان سه گروه تروریستی داعش، القاعده و طالبان و همچنین حمایت از آنها می‌تواند گستره فعالیت آنها را همانند طالبان به طور رسمی به داخل خاک کشورهای حامی آنها بکشاند، گفت: در واقع طالبان را باید حلقه اتصال اکثر تروریست‌ها مانند داعش و جبهه النصره دانست و به همین دلیل قدرت‌هایی که بر طالبان مسلط باشند، می‌توانند بر سایر گروه‌ها هم مسلط شوند و به همین دلیل قطر تلاش می‌کند تا با هدایت طالبان بر دیگر گروه‌ها هم مسلط شود تا بتواند به ساده‌ترین راه آنها را تحت کنترل خود درآورده و در زمان مناسب مورد استفاده قرار دهد.  

کد خبر : ۳۲۴۶۴۶