خبرگزاری کار ایران

بیانیه وزیر انرژی آمریکا در پی اجرایی شدن برجام

وزیر انرژی آمریکا با فرا رسیدن روز اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری وزارت انرژی آمریکا، در بیانیه «ارنست مونیز» آمده است: «روز اجرایی شدن برجام، دستاوردی بزرگ برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران است. هم‌زمان با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران گام‌هایی معتبر و اساسی برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای خود و در اختیار گذاشتن آن برای انجام نظارت‌ها و بازرسی‌ها برمی‌دارد.»

مونیز همچنین تاکید کرد که متخصصان فنی دپارتمان انرژی با ارائه راهنمایی‌ها و مشاوره فنی، به حمایت خود از «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، «جان کری» وزیر خارجه این کشور، اعضای گروه ۱+۵ و متحدان اروپایی خود و همین‌طور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهند. با اجرایی شدن برجام و دستیابی به دومین دستاورد این توافق، نیاز شدید به تخصص این دپارتمان در زمینه چرخه سوخت هسته‌ای، مسائل امنیتی و حفاظتی هسته‌ای و مواد هسته‌ای در راستای حصول اطمینان از تعهد ایران به مفاد توافق بیشتر احساس می‌شود.

وی تصریح کرد که برجام بر اساس موارد علمی دشوار و راستی‌آزمایی بی‌سابقه‌ای بنا شده است و به این ترتیب جامعه بین‌الملل می‌تواند اطمینان حاصل کند که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و برنامه هسته‌ای این کشور صرفا صلح‌آمیز است.

کد خبر : ۳۱۴۶۹۵