خبرگزاری کار ایران

بیانیه کاخ سفید در رابطه با روز پذیرش برجام؛

تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای پس از اجرای تعهدات ایران برداشته می‌شود

کاخ سفید در بیانیه‌ای امروز-یکشنبه- را «روز پذیرش» برجام خوانده و آن را به عنواع نقطه عطفی در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی این کشور، بر شمرد.

به گزارش ایلنا، امروز-یکشنبه- بیست و ششم مهر ماه سال ۱۳۹۵- هجدهم اکتبر سال ۲۰۱۵- توسط ایران و اتحادیه اروپا به عنوان «روز پذیرش» برجام نام گذاری شد.

امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران به این نهاد اطلاع داده است که از روز اجرای توافق، پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند.

امروز همچنین «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا به وزرای امور خارجه، خزانه‌داری، تجارت و انرژی این کشور دستور داد تا اقدام‌های لازم برای لغو تحریم‌ها علیه ایران را انجام دهند.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای با بیان اینکه اجرای برجام از امروز آغاز می‌شود اعلام کرد که ایران در این راستا می‌بایست هزاران سانتریفیوژ خود را به همراه زیرساخت‌های مرتبط با آن‌ها را از بین ببرد، ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده خود را از ۱۲ هزار کیلوگرم به ۳۰۰ کیلوگرم کاهش دهد و هسته راکتور اراک را از بین برده و آن را با سیمان پر کند.

کاخ سفید در این بیانیه اعلام کرد که طبق قوانین آمریکا و متن برجام، پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کند که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای علیه ایران را لغو خواهیم کرد.

کد خبر : ۳۱۴۵۸۸