خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

تعداد زیادی از مردم یونان همچنان در انتخابات مردد هستند

در یونان تقریباً انتخابات اجباری است و افرادی که در آن شرکت می‌کنند از مزایایی برخوردار خواهند شد و به نظر می‌رسد که این موضوع باعث شود تا حداکثر مردم پای صندوق‌های رای بیایند.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در خصوص انتخابات پارلمان یونان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: انتخابات پارلمانی یونان، هشت ماه پس از بهمن‌ ماه سال گذشته برگزار خواهد شد که به نوعی صف‌آرایی دو حزب «سیریزا» و حزب اپوزیسیونی «دموکراسی نوین» تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه چرا الکسیس سیپراس مجدداً و پس از استعفای خود در گردونه انتخابات حاضر می‌شود، تعجب زیادی را در این خصوص بر‌نمی‌انگیزد. چراکه پس از اعطای بسته نجات سوم مالی که توسط اتحادیه اروپا به یونان پیشنهاد داده شد، شاهد این بودیم که سیپراس از قدرت کناره‌گیری کرد و برنامه‌های خود را برای شرکت در انتخابات طرح کرد.

دلیل اینکه الکسیس سیپراس استعفا داد، این است که وی و حزب متبوعش محاسبه‌ای را صورت داده بودند و در آن محاسبه به این نتیجه رسیده بودند که امکان دارد که اکثریت در پارلمان توسط احزاب دیگر به دست نیاید و از این جهت سیپراس وارد میدان انتخابات شد.

مکی در پاسخ به اینکه آیا سیپراس می‌تواند همانند دوره گذشته بر رقبای خود غالب شود یا خیر، گفت: باید در این وضعیت به نظرسنجی‌ها مراجعه شود چرا که مهمترین سندی که می توان به آن استناد کرد نظرسنجی‌ها خواهد بود. اما به این نکته هم باید توجه کرد که در یونان تقریباً انتخابات اجباری است و افرادی که در آن شرکت می‌کنند از مزایایی برخوردار خواهند شد. لذا به نظر می‌رسد که این موضوع باعث شود تا حداکثر مردم پای صندوق‌های رای بیایند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است بین ۱۳ تا ۲۰ درصد از مردم پای صندوق رای نیایند یا اینکه در لحظات آخر اقدام به رای دادن کنند. از این رو نمی‌توان گفت که آرای مردد در صندوق کدام یک از نامزد‌ها ریخته خواهد شد و همین مساله نمی‌گذارد تا تحلیل کاملاً دقیقی از این موضوع در یونان ارائه شود. نکته دیگر این است که عده‌ای بر این باورند که نمی‌توان با این وضعیت دولت تشکیل داد و عمده افراد به این موضوع معتقدند که دولت ائتلافی شکل خواهد گرفت اما سیپراس این موضوع را رد کرده است.

 

کد خبر : ۳۰۶۲۹۲