خبرگزاری کار ایران

۲ قانون‌گذار سابق آمریکایی:

کنگره باید برجام را تایید کند

دو نماینده سابق ایالت مریلند در کنگره آمریکا، از قانون‌گذاران فعلی این کشور خواستند تا به توافق هسته‌ای با ایران رای مثبت بدهند.

به گزارش ایلنا به نقل از کپیتال گزت، «وین گیل‌چرست» نماینده حزب جمهوری‌خواه از ایالت مریلند در کنگره آمریکا بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹ بوده و «میکائیل د. بارنز» از‌‌ همان ایالت و از جانب حزب دموکرات، بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۷ عضو کنگره آمریکا بوده است.

این دو نماینده سابق ایالت مریلند در کنگره، یادداشتی در ستون روزنامه «کپیتال گزت» نوشته و در آن از دو قانون‌گذار دموکرات این ایالت، «باربارا میکولسکی» و «بن کاردین» خواستند تا به توافق هسته‌ای با ایران رای مثبت بدهند.

گیل‌چرست و بارنز در این ستون می‌نویسند:

«کنگره تنها چند روز تا یکی از با اهمیت‌ترین رای‌گیری‌های یک دهه اخیر، فاصله دارد. سناتور‌ها و اعضای کنگره به زودی در رابطه با توافق تاریخی «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا، تصمیم می‌گیرند.

کنگره از زمان رای‌گیری در رابطه با اجازه دادن به «جورج بوش» برای حمله به عراق، تاکنون با تصمیم چالش برانگیزی با محوریت جنگ یا صلح، روبه‌رو نشده بود. اما اکنون، تصمیم‌گیری در رابطه با این توافق، با آنچه که در زمان بوش پسر رخ‌داد، متفاوت است چراکه حال به جای رای دادن برای فرستادن زنان و مردان آمریکایی به جنگ، کنگره این شانس را دارد تا از وقوع آن پیشگیری کند و کاری که ما در عراق به دنبال آن بودیم-از بین بردن خطر سلاح هسته‌ای بدون شلیک حتی یک گلوله- را در ایران عملی کنیم.

این مساله قابل درک است که بعضی از افراد به دلیل انتقاد‌های شدیدی که از توافق هسته‌ای ایران در واشنگتن و سایر نقاط آمریکا مطرح می‌شود، هدف اصلی مذاکرات سختی که دو سال به طول انجامید را فراموش می‌کنند.

مولفه ممیزه این توافق آنچنان خوب است که یکی از کار‌شناسان عدم ‌گسترش سلاح هسته‌ای گفته است  اگر ایران بخواهد تخلفی انجام دهد، احتمال اینکه دستش رو شود، تقریبا ۱۰۰ درصد است.

ما از متخصصان زیادی خارج از دایره مخالفان رییس‌جمهوری، خواستیم تا این توافق را بررسی کنند و آن را برای ما تحلیل کرده و شرح دهند. نظر آن‌ها مانند نظر بر‌ترین دانشمندان، متخصصان انرژی هسته‌ای و عدم‌گسترش سلاح اتمی و کار‌شناسان امنیتی کشور آمریکا، موافقت با توافق هسته‌ای بود.

ما همچنین نگرانی‌های درست قانون‌گذارانی که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند را درک می‌کنیم. اما برای ما بهتر است که این توافق را اجرا کرده و اتحاد خود با دوستانمان- انگلستان، فرانسه، چین، آلمان و روسیه- را حفظ کنیم تا اگر ایران تخلفی انجام داد، بتوانیم به صورت یک‌صدا و قانونی واکنش‌های لازم را انجام دهیم.

به علاوه، تایید توافق هسته‌ای ایران و برداشته شدن این موضوع از صحنه بین‌المللی، فضای بیشتری را در اختیار آمریکا و متحدانش قرار می‌دهد تا با دیگر فعالیت‌های این کشور مقابله کنیم. فراموش نکنید که آمریکا می‌تواند همچنان به وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران به دلایلی غیر از برنامه هسته‌ای این کشور، ادامه دهد.

قانون‌گذاران ایالات مریلند می‌بایست توانمندی خود در رهبری را با حمایت از توافق هسته‌ای نشان دهند. ما امیدوار هستیم که میکولسکی و کاردین، افرادی که نقش کلیدی ایفا کرده و سایرین از آن‌ها تبعیت می‌کنند، تصمیم درستی را اتخاذ کنند.

همانطور که ما- ۷۵ قانون‌گذار سابق ایالات متحده آمریکا- در نامه‌ای به کنگره اعلام کردیم، راه‌حل دیگری برای مساله هسته‌ای ایران وجود ندارد. درست است که حمایت از این توافق ریسک‌هایی به همراه دارد، اما در مقابل خطر‌هایی که در صورت رد توافق به وجود می‌آید، خیلی بهتر است.»

کد خبر : ۳۰۱۷۲۷