خبرگزاری کار ایران

جان کری:

رد توافق در کنگره غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را اثبات می‌کند

وزیر خارجه آمریکا گفت که در صورتی که کنگره این کشور توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را رد کند، بی‌اعتمادی نسبت به آمریکا افزایش می‌یابد.

به گزارش ایلنا، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریه آتلانتیک گفت در صورت رد شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در کنگره، غیرقابل اعتماد بودن آمریکا به اثبات می‌رسد.

کری گفت: «مقام‌های ایرانی می‌گویند آمریکا قابل اعتماد نیست، نمی‌توان با این کشور مذاکره کرد و واشنگتن راه مذاکره را دشوار می‌کند. اگر کنگره آمریکا توافق را رد کند، این حرف اثبات می‌شود و دیگر راه برگشتی باقی نمی‌ماند. ایران دیگر به میز مذاکره باز نمی‌گردد و آمریکا شان خود را از دست می‌دهد و این تردید به وجود می‌آید که دیگر نمی‌توان به این کشور اعتماد کرد. به این ترتیب نشان داده می‌شود که آمریکا با نیت خوبی مذاکره نکرده و این اقدام را با نیت خوبی ادامه نمی‌دهد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «توافق در حال حاضر در دستان اعضای کنگره است. اگر کنگره جواب منفی بدهد و توافق را رد کند، آن‌گاه راه مذاکره بسته می‌شود، یک سری از اتفاق‌های غیرقابل اجتناب به موازات برخورد ایران با این اقدام رخ می‌دهند و تحریم‌ها به پایان می‌رسند.»

کری با رد انتقادهای رژیم صهیونیستی و جوامع یهودیان در آمریکا و این موضوع که این رژیم در صورت تصویب توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بیشتر به انزوا کشیده می‌شود، گفت: «اگر بازی گلف را انجام داده باشید، می‌دانید زمانی‌که یک نفر فریاد می‌زند: «توپ از جایگاه پرتاب می‌شود» منظور تهدید کسی نیست بلکه، هشدار می‌دهید که توپ به شما برخورد نکند.»

وی با بیان این مطلب که رد توافق در کنگره می‌تواند به جنگ منتهی شود، گفت که از انتقادهای یهودیان نسبت به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ آگاه است و این ضدیت و بدبینی شدید نسبت به این توافق در میان یهودیان وجود دارد اما، در عین حال این بدبینی را تایید نمی‌کند.

کد خبر : ۲۹۵۵۰۳