خبرگزاری کار ایران

نوری مالکی:

تهدیدهایی علیه حاکمیت عراق وجود دارد

معاون رئیس‌جمهور عراق با تأکید بر اینکه «ما خواهان داشتن کشوری خالی از طایفه‌گرایی هستیم»، هشدار داد تهدیدهایی علیه حاکمیت عراق وجود دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از سومریه نیوز، «نوری مالکی» معاون رئیس‌جمهور عراق در سخنانی در جریان مراسمی که عشایر عراقی در نجف به مناسبت سالروز انقلاب 1920 عراق برگزار کرده بودند، گفت: «مبارزان انقلاب 1920 عراق بهترین الگو در کارنامه مبارزه علیه اشغالگر بوده‌اند. فتوایی که آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی برای مبارزه علیه گروه‌های تروریستی صادر کرد، ادامه فتوای آیت‌الله شیرازی برای مبارزه علیه اشغالگران انگلیسی بود.»

مالکی افزود: «انقلاب 1920 صدای یکپارچه مردم در مخالفت با استعمارگران بیگانه و در نتیجه تاسیس دولت عراق و تحقق حاکمیت بود. ما خواهان عراقی متحد هستیم که دارای حاکمیتی مستقل و به‌دور از طایفه‌گرایی باشد.»

وی در ادامه گفت: «دشمنان عراق نمی‌خواهند این کشور قدرتمند و باعزت باقی بماند. برای همین علیه آن توطئه‌چینی می‌کنند تا عراق را به عرصه مداخله‌های بیگانگان و درگیری‌ها تبدیل کنند. برای همین تهدیداتی علیه حاکمیت ما وجود دارد و ما با چالش‌های خطرناکی مواجه هستیم که وحدت ما را اقتضا می‌کند.»

معاون رئیس‌جمهور عراق از «نقش قهرمانانه نیروهای بسیج مردمی در جنگ علیه عناصر گروه تررویستی داعش تمجید کرد و گفت: این نیروها درس سخت و دردناکی را به دشمن دادند.»

وی خاطرنشان کرد «چالش‌هایی که عراق در این برهه با آن مواجه است نتیجه تاثیر گرفتن از بحران‌های منطقه به ویژه بحران سوریه و یمن است. در نتیجه عراقی‌ها باید همواره در سطح بالای هوشیار باشند و برای عبور از چالش‌ها و بحران‌ها با هم همکاری و وحدت داشته باشند.»

انقلاب 1920 عراق که به «ثورة العشرین» معروف است، اولین انقلاب مسلحانه ضد استعماری در منطقه به‌شمار می‌رود.

کد خبر : ۲۸۰۷۹۷