خبرگزاری کار ایران

اعلمی فریمان در گفت‌وگو با ایلنا

شکاف سیاسی در ونزوئلا ۲ سال بعد از مرگ چاوز همچنان ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۱۱۹

یک کار‌شناس مسائل آمریکای لاتین با اشاره به وضعیت ونزوئلا در دومین سالگرد درگذشت «هوگو چاوز» رئیس‌جمهوری سابق این کشور، گفت که چاوز از سال ۱۹۹۸ میلادی وارد عرصه فعالیت سیاسی شد و با توجه به اینکه تنها دو حزب در ونزوئلا وجود داشتند، درصدد این بود که دموکراسی متفاوتی را پیش‌بینی کند که البته تا حدودی هم موفق عمل کرد.

«هادی اعلمی فریمان» به خبرنگار ایلنا گفت که قدرت سیاسی در کاراکاس تنها در دست دو حزب حاضر در ونزوئلا بود که دگرگونی کاملی توسط چاوز در این مسیر به وجود آمد. وی از سال ۱۹۹۸ ساختار سیاسی ونزوئلا را به سمت یک ساختار متمرکز دولتی پیش برد و شاهد این بودیم که دوستان خود را در این پروسه مغلوب کرد.

وی درباره محورهای اقدام‌های چاوز در سال‌های ریاست‌جمهوری خود گفت: دولتی کردن صنعت نفت و به هم ریختن ارتش این کشور از لحاظ شکلی و ماهوی یکی از اقدام‌های وی بود به طوری که در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ انقباضی در صنعت نفت مشهود شد که از‌‌‌ همان زمان فساد‌ها هم آغاز شد و در سال ۲۰۰۳ میلادی ابتکارات چاوز به جایی رسید که موجب شد تا مجموعه‌ای از سیاست‌های تهاجمی در منطقه از ناحیه وی به وجود بیاید.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سیاست‌های چاوز یک نوع سیاست ضد غربی بود، تصریح کرد: سیاست‌های وی در داخل بر پایه دموکراسی مشارکتی شکل گرفته بود که موضوع تامین اجتماعی یکی از این موضوعات بود و سیاست خارجی آن هم بر پایه مبارزه با غرب و اتکاء به ظرفیت‌های داخلی شکل گرفته بود.

این کار‌شناس با اشاره به اوضاع ونزوئلا بعد از مرگ چاوز خاطرنشان کرد: بعد از مرگ چاوز شاهد ادامه فروش نفت به کوبا بودیم که قبلاً هم ادامه داشت و دو مساله در این میان به وجود آمد. اول بحث قطب‌بندی و شکاف در جامعه سیاسی ونزوئلا بود و دوم موضوع کاهش قیمت نفت در این کشور بود.

اعلمی فریمان در بیان دو مشکل به وجود آمده در بدنه ونزوئلا تصریح کرد: موضوع شکاف سیاسی از زمان هوگو چاوز وجود داشت و تا زمان مادورو هم ادامه دارد و در موازات با این مساله کاهش قیمت نفت هم به مشکلی جدید بدل شد و از همین رو یک اقتصاد آشفته در ونزوئلا به وجود آمد که رقم کاهش رشد اقتصادی این کشور را ۶۰ درصد تخمین زده‌اند.

وی درباره سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت مادورو گفت: مادورو به نوعی برای احیاء و ارتقاء پرستیژ کشورش با کشوری مانند چین رابطه برقرار کرد تا بتواند رابطه‌ای را برای اخذ وام شکل کند لذا این روابط و به خصوص پیمان ونزوئلا با کوبا و کاهش وابستگی آن به غرب باعث شد تا موضوع افزایش بهای نفت در این کشور در دستور کار قرار گیرد و همین کمبود مواد غذایی باعث شده تا فشارهای مضاعفی بر مادورو وارد شود که دامنه این وضعیت نامطلوب بر اوضاع سیاسی این کشور تاثیر خواهد گذاشت.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل درباره ماهیت کودتاهایی که در ونزوئلا رخ داده است، گفت که کسی از موضوع اصلی این کودتا‌ها خبری ندارد به طوری‌که «آنتونیو لدزما» شهردار کاراکاس بدون حکم قضایی و به دلیل دست داشتن در کودتا بازداشت شد و همین موضوع سبب شد تا منتقدان مادورو دهانشان به انتقاد از وی باز شود.

وی در پایان با تاکید بر لزوم برقراری آشتی ملی در ونزوئلا گفت: اگر آشتی ملی در این کشور رخ ندهد، ممکن است بحران بسیار جدی در ونزوئلا به وجود بیاید چراکه اپوزیسیون بسیار قوی عمل می‌کند اما متاسفانه به طور قطعی نمی‌توانیم بگوییم که چه شخص یا اشخاصی با چه گرایشی در این کودتا‌ها حضور دارند و این به دلیل فقدان اطلاعات صحیح در این مورد است به گونه‌ای که اخبار مخابره شده از این کشور از صحت کامل برخوردار نیست و تنها در راستای جهت‌دهی افکار عمومی شکل می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز