خبرگزاری کار ایران

نگاهی به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا؛

از تکرار و سیاسی‌کاری تا مظلوم‌نمایی برای جلب رای

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۵۸۸

پس از هفته‌ها و شاید ماه‌ها فراز و فرود، بالاخره لابی صهیونیسم توانست فیل‌های جمهوری‌خواه را متقاعد کند تا دموکرات‌ها را نادیده بگیرند و تریبون کنگره را برای چند ساعت به نتانیاهو اجاره بدهند.

از زمانی که خبر احتمال حضور و سخنرانی نتانیاهو در کنگره ایالات متحده آمریکا توسط خبرگزاری‌ها و مطبوعات منتشر شد، سیلی از انتقادات به این سخنرانی سرازیر شد با این وجود و به‌رغم همه انتقادها، نفوذ لابی صهیونیسم در عرصه سیاسی آمریکا به اندازه‌ای عمیق است که در نهایت نتانیاهو پشت تریبون کنگره قرار گرفت و افسار مهمترین و پرنفوذترین نهاد تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا به دست شخصی افتاد که حتی هم‌کیشان وی برای ابراز انزجار و نفرت خود از وی، مقابل کنگره صف‌آرایی کرده و رفتار او را مغایر با تورات و دین یهود دانستند.

حضور نتانیاهو در کنگره، به لحاظ شکلی و بعد رسانه‌ای خصوصاً استفاده ابزاری از تریبون مجلس نمایندگان شاید برای عده‌ای تازگی داشته باشد اما از حیث ماهوی، عمل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جز تکرار مکررات، چیز دیگری نبود.

ورود نتانیاهو به کنگره در میان تدابیر شدید امنیتی گویای این است که شاکله ایالت متحده آمریکا تماماً دست به سینه برای ورود فردی است که در تل‌آویو به وی و سیاست‌‌هایش انتقادات بسیاری وارد است. هرچند که نتانیاهو در زمان ورود و سخنرانی‌اش در کنگره با کف زدن‌ها و تشویق‌های شِماتیکِ حضار خصوصاً جمهوری‌خواهان رو‌به‌رو شد، اما هم‌پیمانان او و خود وی می‌دانند که این سیاستمدار تندرو بعد از بازگشت به سرزمین‌های اشغالی همچنان منزوی خواهد ماند اما مذاکرات هسته‌ای ایران در هر صورت ادامه پیدا خواهد کرد. لذا اینکه دیوان عالی رژیم صهیونیستی حکمی را مبنی بر پخش با تاخیر این سخنرانی صادر کرده و بلافاصله این حکم را لازم الاجراء می‌خواند، این موضوع را نشان می‌دهد که احزاب چپ و خصوصاً افکار عمومی اسرائیل به طور قابل توجهی از روند فعلی سیاست‌های نتانیاهو در جهان و خصوصاً گرانی و مشکلات اقتصادی داخلی رنج می برند که این یک نوع انزوا برای رژیم صهیونیستی به بار خواهد آورد.

اگر بخواهیم حضور نتانیاهو در کنگره را به صورت مختصر تشریح کنیم، باید به نکاتی توجه داشت. نخست اینکه دقیقاً زمان سخنرانی وی طوری ترتیب داده شد تا میان این سخنرانی و انتخابات پیش از موعد کنست در تل‌آویو فاصله زمانی اندکی وجود داشته باشد. از طرف دیگر، در سناریوی چند روز اخیر رئیس دستگاه صهیون که به عنوان « آیپک تا کنگره » مطرح است، سعی شده یک پیوستگی کلام‌محور به جهت تخریب روند مذاکرات هسته ای در این بین به نمایش گذاشته شود.چراکه سخنرانی نتانیاهو با دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در سوئیس هم‌زمان بود که این مطابقت زمانی را می‌توان ابزاری برای مخالفت با سیاست‌های دولت دموکرات آمریکا و به طور خاص اوباما در قبال ایران دانست.

از منظری دیگر، می‌توان به صحبت‌های سوزان رایس در نشست سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسراییل که به آیپک معروف است، اشاره کرد. رایس که روزی در موسسه بروکینگز فعالیت می‌کرد و به نوعی با صهیونیست‌ها در ارتباط بود، امروز در مقام مشاور امنیت ملی باراک اوباما، نقش کنگره در برابر مذاکرات هسته‌ای را منفی و حتی مخرب می‌خواند و در جایی دیگر تاکید می‌کند که نمی‌توانیم دانش هسته‌ای را از ایران بگیریم که این یک نوع عقب‌گرد سیاسی اما از جنس تاکتیکی به نظر می‌رسد.

مساله دیگری که هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای ایران و سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا رخ داد، سفر وزیر خارجه آمریکا به ریاض بود. نباید فراموش کرد که دنیای فعلی دنیای درهم و دلار عربی – غربی ست. لذا این‌که دولتمردان آمریکا به سمت عربستان متمایل بوده و حتی تعاملات نظامی آنها با یکدیگر افزایش یافته است، نشان از این دارد که آمریکا به دنبال شریک استراتژیک قوی‌تر از اسرائیل می گردد.

موضوع بعدی که باید به آن پرداخت، بی‌اعتنایی اوباما و دموکرات‌ها به حضور نتانیاهو در کنگره است. هر چند همان‌طور که نتانیاهو در سخنرانی خود اشاره کرد، تمامی روسای جمهوری آمریکا از ترومن تا اوباما از حامیان اسراییل بوده‌اند، اما  آنچه بین اوباما و نتانیاهو شکاف انداخت، عدم کسب اجازه کنگره از کاخ سفید برای ورود نتانیاهو بوده است. ۵۰ نفر از نمایندگان دموکرات کنگره در زمان سخنرانی نتانیاهو از حضور در این نهاد خودداری می‌کنند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله موضع منفی خود در قبال سخنرانی نتانیاهو را ابراز می‌کند و آن را مخرب می خواند. «آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه آمریکا تنش واشنگتن و تل‌آویو را خطرناک توصیف می‌کند. «نانسی پلوسی» رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا پس از سخنرانی نتانیاهو اعلام کرد که این سخنان توهین به شعور آمریکایی‌ها بوده است. به طور خلاصه حضور نتانیاهو در کنگره برای استمرار و بقای لابی صهیونیسم رخ داد اما باید منتظر ماند و دید که آیا سیاسی‌‌کاری‌های وی برای جلب رای در انتخاباتی که کمتر از دو هفته به برگزاری آن مانده است، نتیجه خواهد داد یا خیر.

گزارش: فرشاد گلزاری

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز