خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

جنایت در ساحل مدیترانه، احساس خطر در اروپا

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۷۱۵

با نگاهی به نقشه جهان، نزدیکی مدیترانه به اروپا توجه را به خود جلب می‌کند. هرچه مردم سرزمین‌های غرب، تهدید داعش را بیشتر احساس کنند، دست سیاست‌مداران و دولت‌مردان اروپا و آمریکا برای گسترش فعالیت‌های به اصطلاح ضد داعش باز‌تر می‌شود.

دو هفته پس از سوزاندن خلبان اردنی در خرابه‌های ساختمان امنیت سیاسی «رقه»، این‌بار ۲۱ گروگان مصری در ساحل دریای مدیترانه توسط داعش اعدام شدند. در حالی که موج اسلام‌هراسی گسترده‌ای در جهان، به خصوص در نیم‌کره غربی زمین جریان دارد، انجام این دست جنایات توسط گروهک تروریستی داعش، این جریان را تسریع می‌کند.

فیلم اعدام گروگان‌های مصری توسط داعش، همانند دو فلیم قبلی این گروه تروریستی با‌‌ همان روش‌های حرفه‌ای فیلمبرداری، تدوین و به صورت گسترده در رسانه‌های جهان بازتاب داشته است.

مسیحیان مصر، قربانیان داعش در لیبی

آخرین قربانیان داعش که این‌بار در لیبی به قتل رسیدند، کارگرانی مسیحی بودند که در مصر به آن‌ها قبطی گفته می‌شود. داعش همواره در عراق و سوریه جنایاتی را علیه دیگر ادیان و گروه‌های مذهبی انجام داده و تمام آن‌ها مورد تجزیه و تحلیل رسانه‌ها و کار‌شناسان قرار گرفته است.

اعدام‌ این کارگران مصری، به غیر از تمام مسائل غیرانسانی از لحاظ دین آن‌ها قابل توجه است. تروریست‌های داعش که هدف خود را تاسیس یک به اصطلاح حکومت اسلامی در سرزمین‌های عراق و شام اعلام کرده است، از ابتدای آغاز فعالیت‌های تروریستی خود در خاورمیانه، رویکردی غیرانسانی و ظالمانه نسبت به پیروان دیگر ادیان در پیش گرفت.

کارگران مسیحی که توسط داعش کشته شدند، پیرو آئینی هستند که دین اکثریت مردم اروپا و آمریکا است. پیام نهفته در این کشتار ظالمانه، ‌خطر مسلمانان برای غرب است. یعنی‌‌ همان چیزی که برای پیشرفت جریان اسلام‌هراسی نیاز است، توسط تروریست‌های داعش انجام شده و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

با توجه به تمرکز گسترده رسانه‌های جهان بر موضوع داعش، هر اقدام این گروه تروریستی به طور وسیعی منتشر و پوشش داده می‌شود. به طوری که تاثیر زیادی بر افکار عمومی می‌گذارد و کمک شایانی به پیشرفت روزافزون اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در غرب می‌کند.

واکنش مصر به جنایت داعش

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر در واکنش به این کشتار، حق قصاص عاملان این جنایت را برای خود محفوظ دانست و اعلام کرده که انتقام گروگان‌های مصری که توسط داعش اعدام شدند را می‌گیرد. بنا بر گزارش خبرگزای «آناتولی»، از زمان اعدام اولین گروگان خارجی توسط داعش تا کنون به طور متوسط هر چهار روز یک نفر از گروگان‌های کشورهای دیگر توسط تروریست‌ها به قتل رسیده است. از ۴۴ نفری که در این گزارش نام برده‌ شده‌اند، ۳۲ نفر از اتباع مصر بودند. دولت لیبی نیز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن جنایت اخیر داعش، ارتباط این گروه تروریستی با تعالیم اسلام را رد و اعلام کرد که این دو کشور برای مبارزه با تروریسم در کنار یکدیگر هستند. دولت مصر پس از تائید خبر اعدام گروگان‌ها، هفت روز عزای عمومی اعلام کرد. وزارت امور خارجه این کشور نیز ورود شهروندان خود به لیبی را محکوم کرد.

چند ساعت پس از انتشار این ویدئو، ‌جنگنده‌های نیروی هوایی مصر اقدام به بمباران مواضع داعش در لیبی کردند. عملیاتی که بنا بر اعلام مقام‌های ارشد ارتش مصر، آغازی بر سلسله عملیات نیروهای مسلح این کشور علیه گروه‌ تروریستی داعش خواهد بود. البته اقدام نظامی ارتش مصر در خاک لیبی با محکومیت پارلمان طرابلس مواجه شد. سخنگوی پارلمان طرابلس در سخنان خود، حمله به شهر «درنه» را تجاوز به خاک لیبی دانست.

مدیترانه، نقطه تلاقی آفریقا، آسیا و اروپا

داعش پدیده‌ای نوظهور در خاورمیانه است که هر روز پرچم خود را در خاک جدیدی به زمین می‌زند. حقیقت داعش با بزرگ‌نمایی رسانه‌ای که حول محور ‌آن صورت می‌گیرد، بسیار متفاوت است. انتخاب ساحل مدیترانه برای اعدام گروگان‌های مصری، نکته دیگری است که می‌توان در مورد آن صحبت کرد.

با نگاهی به نقشه جهان، نزدیکی مدیترانه به اروپا توجه را به خود جلب می‌کند. چرا از تمام مناطقی که در کنترل داعش قرار دارد، این منطقه به عنوان محل اعدام انتخاب می‌شود. پاسخ این پرسش را می‌توان در نزدیکی دریای مدیترانه به قاره اروپا دانست. هرچه مردم سرزمین‌های غرب، تهدید داعش را بیشتر احساس کنند، دست سیاست‌مداران و دولت‌مردان اروپا و آمریکا برای گسترش فعالیت‌های به اصطلاح ضد داعش باز‌تر می‌شود.

برخی تحلیل‌گران نیز از لیبی به عنوان مقصد سوم داعش یاد می‌کنند. با توجه به موفقیت‌های ارتش و نیروهای مردمی در عراق و سوریه در مبارزه با داعش، این گروه تروریستی باید به جای دیگری منتقل شود. با توجه به شرایط لیبی و جنگ داخلی که در‌ آن جریان دارد، این کشور مکان مطلوبی برای ادامه فعالیت‌های داعش محسوب می‌شود.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز