خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

نفوذ صهیونیست‌ها؛ عامل بازدارنده تصویب قطعنامه پایان اشغالگری

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۰۷۴

به طور قطع هماهنگی و لابی پشت پرده توسط آمریکا برای تصویب نشدن این قطعنامه پیشنهادی وجود داشته است اما ظاهر امر حاکی از روال عادی رای‌گیری و به اجماع نرسیدن کشورهای عضو بوده است.

پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصویب نشد. این قطعنامه پیشنهادی به منظور تعیین یک ضرب‌الاجل سه ساله برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی و تشکیل کشور مستقل فلسطین به شورای امنیت ارائه شده بود.

پس از انتشار خبر ارائه این پیش‌نویس به شورای امنیت، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اعمال نفوذ آمریکا در تصمیم‌گیری این نهاد مطرح شد. واکنش تند «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تهیه این پیش‌نویس و ارسال آن به شورای امنیت، این حدس و گمان‌ها را تقویت کرد.

این قطعنامه که توسط ۲۲ کشور عربی به همراه فلسطین تهیه شده و توسط اردن به شورای امنیت ارائه شد، در زمان رای‌گیری با کسب هشت رای موافق، دو رای مخالف و پنج رای ممتنع به تصویب نرسید. روسیه، چین، فرانسه، آرژانتین به همراه اردن، لوکزامبورگ، چاد و شیلی کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای مثبت دادند. انگلیس، نیجریه، لیتوانی، روآندا و کره‌جنوبی نیز از رای ممتنع استفاده کردند.

در این رای‌گیری، رای منفی استرالیا و ایالات متحده بیش از دیگر رای‌های اخذ شده ذهن را به خود مشغول می‌کند. چرا آمریکا از «وتو» استفاده نکرد و پیش‌نویس قطعنامه به شورای امنیت وارد شد؟

نفوذ صهیونیسم در آمریکا

لابی تاثیرگذار «آی‌پک» در سیاست داخلی وخارجی وایالات متحده نقش ایفا می‌کند. انباشت سرمایه‌ در شرکت‌های چندملیتی و غول‌های صنعتی که تحت مدیریت و متعلق به سرمایه‌داران صهیونیست هستند و نفوذ این افراد در محافل سیاسی و سیاست‌مداران آمریکایی، تحقق اهداف رژیم صهیونیستی را تضمین می‌کند.

زمانی که شاهد تصویب طرح افزایش بودجه نظامی اسرائیل در کنگره آمریکا هستیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در شورایی که تحت نفوذ آمریکا قرار دارد، قطعنامه‌ای ضد رژیم صهیونیستی به تصویب برسد. نه تنها در این مورد، بلکه در حمله اسرائیل به لبنان در سال ۲۰۰۶ و جنگ اخیر غزه نیز شاهد حمایت همه‌جانبه واشنگتن از تل‌آویو بودیم. بعد از بمباران مدرسه سازمان ملل در غزه و کشتار کودکان، آمریکا از این واقعه ابراز ناراحتی کرد. در کنار همین ابراز تاسف، شاهد پشتیبانی آمریکا از آن حمله نیز هستیم.

اوباما و تمام روئسای جمهوری پیش از او، حافظ منافع اسرائیل در حوزه نفوذ خود بوده‌اند. سازمان ملل و شورای امنیت یکی از این حوزه‌ها هستند که از زمان اشغال فلسطین تحت نفوذ آمریکا هیچ اقدام موثری علیه رژیم صهیونیستی انجام نداده‌اند. جدید‌ترین تلاش فلسطین برای بازپس‌گیری حقوق از دست رفته خود، با اعمال نفوذ آمریکا منجر به شکست شد. از مجموع ۱۵ عضو شورای امنیت، هشت کشور به تصویب این پیش‌نویس به رای مثبت دادند. در صورتی یکی از کشورهای ممتنع یا مخالف، رای خود را به مثبت تغییر می‌داد، این پیش‌نویس تصویب شده و راه برای صدور یک قطعنامه ضد اسرائیلی هموار می‌شد.

عدم استفاده آمریکا از امتیاز وتو

در صورت وتو کردن پیش‌نویس توسط آمریکا، این طرح به شورا وارد نمی‌شد. در این صورت افکار عمومی به این سمت می‌رفت که اگر آمریکا برای پیشبرد مذاکرات سازش فلسطین و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند، چرا با وتو کردن پیش‌نویس مانع بررسی آن شده است؟

در حال حاضر و با این چیدمان رای‌گیری، آمریکا در کنار دیگر کشورهای شرکت‌کننده با رعایت روال عادی تصمیم‌گیری، یک رای منفی داده است. تصویب‌ نشدن این پیش‌نویس در ظاهر بر اثر یک روال عادی صورت گرفته و ملامتی برای آمریکا به دنبال خود نداشته است. به طور قطع هماهنگی و لابی پشت پرده توسط آمریکا برای تصویب نشدن این قطعنامه پیشنهادی وجود داشته است اما ظاهر امر حاکی از روال عادی رای‌گیری و به اجماع نرسیدن کشورهای عضو بوده است.

فلسطین در تلاش است تا با پیوستن به نهادهای بین‌المللی نسبت به اقدام‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی واکنش جدی‌تری نشان دهد. عضویت فلسطین به عنوان عضو ناظر قدمی کوتاه در این راه محسوب می‌شود اما کافی نیست. در حال حاضر، تشکیلات خودگردان در حال تلاش برای پیوستن به ۱۵ معاهده بین‌المللی مانند دادگاه لاهه است. مقام‌های این تشکیلات اعلام کردند که در صورت تصویب نشدن این پیش‌نویس در شورای امنیت، تلاش خود را برای پیوستن به این نهاد‌ها بیشتر خواهند کرد.

با توجه به تحر‌ک‌های اخیر صهیونیست‌ها در مرزهای غزه و کرانه باختری، به زودی شاهد اعمال فشار بر گروه‌های مقاومت و تشکیلات خودگردان برای عقب‌نشینی از مواضعشان خواهیم بود. در صورتی که جنگ دیگری در غزه یا قدس آغاز شود، فلسطینی باقی نخواهد ماند تا بخواهد حق خود را از سازمان‌های بین‌المللی بگیرد و مشغول بودن گروه‌ها به مبارزه با حمله صهیونیست‌ها جای تلاش برای حضور در صحنه بین‌الملل را خواهد گرفت.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز