خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

حمله به دمشق؛ دستاویز نتانیاهو برای جلب ترحم صهیونیست‌ها

کد خبر : ۲۳۱۶۱۹

در اوضاع پیچیده امروز اسرائیل٬ نتانیاهو نیاز دارد تا تبدیل به یک قهرمان ملی شود. عملیات اخیر در کنار گمانه‌زنی‌های ابهام‌آلود رسانه‌ای٬ فضای تهدیدآمیزی برای صهیونیست‌ها ایجاد می‌کند تا تصور کنند که در خطر هستند و سیاست‌های جنگ‌طلبانه نتانیاهو تنها نجات‌دهنده آنها است.

منابع خبری رژیم صهیونیستی و روزنامه‌های عربی از حمله جنگنده‌های اسرائیل به مناطقی در سوریه خبر داده‌اند. مناطقی که مورد حمله قرار گرفته است، از نقاط استراتژیک و حساس این کشور محسوب می‌شود. فرودگاه دمشق کاربرد نظامی ندارد اما جزو نقاط راهبردی محسوب می‌شود و آسیب به آن باعثفلج شدن بخشی از حمل و نقل هوایی سوریه می‌شود. خلاف فرودگاه دمشق٬ چند انبار نظامی در منطقه «الدیماس» مورد حمله قرار گرفت.

سوریه در سال‌های گذشته، همواره با اسرائیل در تنش بوده است و مناقشات دو طرف در مورد بلندی‌های جولان هنوز ادامه دارد. دمشق یکی از متحدان نزدیک «حزب‌الله» و گروه‌های مقاومت در فلسطین محسوب می‌شود که موجب فاصله گرفتن این کشور از اسرائیل شده است. رژیم صهیونیستی همواره به دنبال ضربه زدن به مراکز راهبردی و تضعیف توان نظامی سوریه بوده است. تضعیف قوای نظامی سوریه موجب قوی‌ شدن گروه‌های تروریستی و در نتیجه آشوب بیشتر در منطقه می‌شود که از هر طرف به سود رژیم صهیونیستی تمام می‌شود.

رژیم صهیونیستی تا کنون واکنش خاصی به این اخبار نشان نداده٬ اما رسانه‌های اسرائیل طی ادعاهایی دلیل این حمله را وجود سلاح‌های پیشرفته‌ای دانستند که باید به دست حزب‌الله می‌رسیده است. ارسال سلاح از سوریه برای گروه‌های مقاومت اسلامی٬ بهانه تکراری رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی در خاک لبنان و سوریه است. بنابر اعلام خبرنگار امور نظامی شبکه ۱۰ اسرائیل٬ در سه سال گذشته هفت حمله هوایی توسط نیروی هوایی انجام شده که شش عملیات علیه سوریه و یک عملیات در لبنان انجام شده است.

ارسال سلاح برای مقاومت اسلامی را می‌توان سرپوشی برای پنهان کردن اهداف اصلی این حمله‌ها دانست. کابینه «بنیامین نتانیاهو» در حال فروپاشی و حزب «لیکود» در سراشیبی سقوط از قدرت قرار گرفته است. اوضاع سیاسی رژیم صهیونیستی بسیار بهم ریخته است و نتانیاهو تلاش می‌کند تا از سمت خود برکنار نشود. هرچند که تمام انتقادها به وی برای شروع جنگ‌های بی‌ثمر و عملیات نظامی پرهزینه است٬ اما حمله اخیر جنگنده‌های اسرائیل می‌تواند ارتباط مستقیم با حفظ قدرت نتانیاهو داشته باشد.

در اوضاع پیچیده امروز اسرائیل٬ نتانیاهو نیاز دارد تا تبدیل به یک قهرمان ملی شود. عملیات اخیر در کنار گمانه‌زنی‌های ابهام‌آلود رسانه‌ای٬ فضای تهدیدآمیزی برای صهیونیست‌ها ایجاد می‌کند تا تصور کنند که در خطر هستند و سیاست‌های جنگ‌طلبانه نتانیاهو تنها نجات‌دهنده آنها است. فرمول این امر بسیار ساده است. کشوری به عنوان یک تهدید خارجی بالقوه مطرح می‌شود. در منطقه مورد تهدید قرار گرفته، سیاست‌مداری حضور دارد که با اتخاذ سیاست‌های نظامی مناسب، شهروندان خود را نجات می‌دهد. نتانیاهو به دنبال ایفای این نقش است.

در صورت صحیح بودن تحلیل فوق، نتانیاهو ریسک بسیار بزرگی انجام داده و امکان دارد که عملیات اخیر نتیجه‌ای خلاف خواسته وی داشته باشد. ممکن است شهرک‌نشینان صهیونیست، حمله روز گذشته را زمینه‌سازی برای آغاز جنگ دیگری تلقی کنند که تلفات سنگین و هزینه زیادی به دنبال داشته باشد. در این صورت٬ نتانیاهو بازخورد منفی برنامه خود را دریافت می‌کند و به نوعی از چاله به چاه خواهد افتاد.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز