خبرگزاری کار ایران

کارشناس ارشد اطلاعاتی انگلیس در گفت‌وگو با ایلنا:

مساله هسته‌ای ایران تاثیری بر روابط تهران - لندن ندارد / اوباما ناشیانه عمل کرد

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۳۸۴

قتل براون ربطی به دولت فدرال نداشته است و رئیس‌جمهوری آمریکا با دخالت در امری که به هیچ عنوان به وی مربوط نمی‌شد، اقدامی بسیار ناشیانه انجام داده است.

«مایکل شریمپتون» وکیل و کارشناس انگلیسی در امور بین‌الملل، قانون اساسی، استراتژی‌های اطلاعاتی و ضد تروریسم است. وی با بسیاری از سرویس‌های اطلاعاتی در غرب و برخی سازمان‌های شرقی از جمله در شوروی سابق همکاری داشته است و با تحقیقات گسترده در انجام عملیات با کشورهای غربی و همکاری با یک سازمان اطلاعاتی آلمانی واقع در «داخائو» در اطراف «مونیخ» در آلمان به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شد. شریمپتون استاد میهمان در سطح کار‌شناسی ارشد در مباحثعملیات اطلاعاتی در دانشگاه‌های آمریکا بوده است که هم اکنون به نام‌های امنیت‌ ملی، مطالعات‌ فضا و مطالعات عملیات‌ اطلاعاتی در دانشکده‌های نظامی آمریکا تدریس می‌شوند.

حضور و تلاش‌های شریمپتون در زمینه اقدام‌های قانونی و اطلاعاتی علیه گروه‌های تروریستی در سرتاسر جهان وی را از جمله زبده‌ترین مشاوران ارشد در آمریکا و روسیه قرار داده است. وی سخنرانی‌های بسیاری در زمینه اطلاعات و جاسوسی در سرتاسر جهان ارائه داده است که از جمله می‌توان به کنفرانس سازمان اطلاعات در سال ۲۰۰۵ و اجلاس سازمان‌های جاسوسی در سال ۲۰۰۶ در آمریکا اشاره کرد. شریمپتون کتاب‌هایی نیز در زمینه سازمان‌های جاسوسی نوشته است که از این میان می‌توان «شکارچی جاسوس» و «تاریخ مرموز سازمان اطلاعات آلمان» را نام برد.

وی طی گفت‌وگویی تلفنی با ایلنا با اشاره به خشونت‌های اخیر در فرگوسن گفت که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا نمی‌بایست در این مورد دخالت می‌کرد و باید آن را به عهده مقام‌های قضایی ایالت میسوری می‌گذاشت تا آن‌ها امور را در دست بگیرند، زیرا قتل براون ربطی به دولت فدرال نداشته است و رئیس‌جمهوری آمریکا با دخالت در امری که به هیچ عنوان به وی مربوط نمی‌شد، اقدامی بسیار ناشیانه انجام داده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه مساله جانشینی «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا از مهمترین مسائل این کشور است، گفت که «جک رید» سناتور دموکرات این کشور و «میشل فلورنوی» نفر سوم پنتاگون پیشنهاد اوباما برای سمت وزارت دفاع را رد کرده‌اند. شریمتون تصریح کرد که «اشتون کار‌تر» معاون وزیر دفاع این کشور بهترین گزینه برای این سمت است و حتی اگر می‌توانست شخصا کار‌تر را برای نامزدی سمت وزارت دفاع آمریکا به اوباما پیشنهاد می‌کرد.

شریمتون معتقد است که ارتباط ایران با انگلیس و روسیه از جمله مهمترین ارتباطات این کشور در عرصه بین‌المللی است.

وی در ارتباط با روابط ایران و روسیه تصریح کرد که مسکو با ایران روابط دوجانبه زیادی دارد، اما از طرفی بازی بسیار محتاطانه‌ای را در قبال این کشور در پیش گرفته است. با بررسی اقدام‌های روسیه در برابر ایران مشخص می‌شود که مسکو بنا بر دلایل خاصی روابط خود با ایران را مستحکم نگه داشته است.

شریمپتون تاکید می‌کند که روابط دوجانبه ایران و انگلیس بسیار تضعیف شده است و احتمال بهبودی در روابط دو کشور بسیار کمرنگ است.

وی در ادامه گفت که با مواضع مسئولان وزارت خارجه انگلیس مبنی بر شکننده بودن روابط میان تهران و لندن موافق است و پیش‌بینی می‌کند که امید چندانی به بهبود روابط در آینده نزدیک وجود ندارد.

وی گفت که روابط تهران - لندن، در صورت رسیدن یا نرسیدن به یک توافق نهایی با قدرت‌های جهانی، تغییر نمی‌کند.

شریمپتون در حوزه تحریم‌ها پیش‌بینی می‌کند که با توجه به این‌که در مهلت تعیین شده توافق نهایی به دست نیامده است، این امکان وجود دارد که تحریم‌ها علیه ایران گسترده‌تر نشوند، اما با دوران قبل از دیدارهای «وین» نیز تفاوت چندانی نخواهد داشت.

به نظر شریمپتون، انگلیس به اندازه کافی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش اقدام کرده است و امیدوار است جت‌های جنگنده، پهپاد‌ها و تجهیزات نظامی بیشتری به عراق ارسال شوند تا بتوانند این کشور را ازتسلط این گروه تروریستی غیرانسانی به طور کامل آزاد کنند.

وی معتقد است که رهبران گروه تروریستی داعش با اعدام کردن گروگان‌های انگلیسی به این کشور اهانت کرده‌اند و به‌همین دلیل تمایل دارد تا حملات بسیار سنگین‌تری به مواضع و پایگاه‌های گروه تروریستی داعش صورت بگیرد و این‌که نیروهای انگلیسی بیش از پیش به مبارزه علیه این گروه ادامه دهند.

گفت‌وگو: سعید فیض‌آبادی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز