خبرگزاری کار ایران

ایرانی‌دوست در گفت‌وگو با ایلنا:

ائتلاف حزب ندای تونس با جبهه مردمی محتمل‌ترین گزینه است

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۸۹۱

حزب اتحاد میهنی آزاد نزدیک به ۱۷ کرسی و جبهه مردمی حدود ۱۲ کرسی را در انتخابات به خود اختصاص دادند و احتمال این‌که حزب ندا با جبهه مردمی ائتلاف کند زیاد است چراکه خط فکری این حزب مانند حزب ندا یک خط فکری چپ‌گرا و سکولار است و تمایل به ائتلاف با این حزب بیشتر است.

پیروزی حزب «ندا» در انتخابات پارلمانی تونس باعثشده است تا چگونگی ائتلاف برای اداره امور کشور بیش از پیش مورد توجه سیاستمداران و همچنین کار‌شناسان حوزه این کشور قرار بگیرد. اسلام‌گرایان برای ائتلاف با حزب سکولار ندا اعلام آمادگی کرده‌اند که البته دلایل سیاسی این اعلام رضایت بیشتر از دلایل ایدئولوژیک آن است.

کمال ایرانی‌دوست کار‌شناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: بعد از انقلاب سال ۲۰۱۱ که در کشور تونس و به عنوان بهار عربی رخ داد، مردم این کشور تصوری داشتندکه به زودی اوضاع اقتصادی و سیاسی به حالت خوب و متعادلی تبدیل خواهد شد ولی ناکارآمدی‌های اقتصادی، بی‌ثباتی سیاسی و بیکاری جوانان، افکار عمومی را تاحدودی علیه انقلابیون جهت داد که البته تبلیغات جبهه مقابل آنها نیز در این زمینه موثر واقع می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تجربه سیاسی دو حزب ندا و النهضه گفت که رهبر کنونی حزب ندا یعنی «الباجی قائد السبسی» در نخستین دولت بعد از استقلال تونس سمت‌هایی مانند وزیر کشور، وزیر دفاع و وزیر خارجه را در اختیار داشت و همچنین در دوره «زین‌العابدین بن‌علی» نیز رئیس پارلمان این کشور بوده است بنابراین پیروزی حزب ندا چندان هم پدیده‌ای دور از تصور نبود چرا که این حزب در ساختار سیاسی کشور افراد و اعضاء همسو با خود داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: موضوع فعلی ائتلافی که یک سمت آن حزب ندا و طرف دیگر آن حزبی نامعلوم است از ابعاد گوناگون قابل بررسی است اما آنچه مهم جلوه می‌کند این موضوع است که حزب ندا از پایه و اساس یک حزب سکولا است یعنی اعضای این حزب تمایلی به ائتلاف با یک حزب اسلام‌گرا را ندارد به طوریکه در چند روز گذشته نیز رهبر حزب ندا اعلام کرده که تمایل زیادی به ائتلاف با اسلام‌گرایان ندارد.

وی در انتها با اشاره به وجود دو حزب اتحاد میهنی آزاد و جبهه مردمی گفت: حزب اتحاد میهنی آزاد نزدیک به ۱۷ کرسی و جبهه مردمی حدود ۱۲ کرسی را در انتخابات به خود اختصاص دادند و احتمال این‌که حزب ندا با جبهه مردمی ائتلاف کند زیاد است چراکه خط فکری این حزب مانند حزب ندا یک خط فکری چپ‌گرا و سکولار است و تمایل به ائتلاف با این حزب بیشتر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز