خبرگزاری کار ایران

بر اساس نتایج اولیه؛

پترو پوروشنکو در انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین پیروز شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۰۵۰

پوروشنکو در کنفرانسی خبری در کی‌یف گفت: «نخستین گام قاطعانه من در راستای پایان جنگ خواهد بود، پایان هرج و مرج و آوردن صلح به یک اوکراین متحد و آزاد.»

«پترو پوروشنکو» که به نظر می‌رسد در آستانه پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین باشد٬ تاکید کرد که خواستار «پایان دادن به جنگ و آوردن صلح است».

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ نتیجه رسمی انتخابات امروز – دوشنبه - اعلام خواهد شد اما نظرسنجی ها از رای‌دهندگان در روز یکشنبه، حاکی از پیروزی پوروشنکو با ۵۶ درصد آرا است.

پوروشنکو که یک میلیاردر و صاحب مجموعه بزرگ شکلات‌سازی «روشِن» است٬ گفت که نخستین اقدام وی بازدید از ناحیه «دانبس» است. در این منطقه جدایی‌طلبان هوادار روسیه کنترل بسیاری نقاط را در دست گرفته‌اند.

وی همچنین گفت که کی‌یف هرگز «اشغال» کریمه توسط روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد.

این انتخابات سه ماه پس از سقوط دولت «ویکتور یانوکوویچ» رییس‌جمهوری سابق اوکراین در اعتراض‌های خونین عمومی و درخواست‌ها برای روابط بهتر با اتحادیه اروپا – که یانوکوویچ به دلیل نزدیکی به روسیه در برابر آن مقاومت می‌کرد – برگزار می‌شود.

از آن زمان تاکنون روسیه کریمه را که یک جمهوری خودمختار در اوکراین بود٬ به خاک خود ملحق کرده و جدایی طلبان مسلح در استان‌های شرقی لوهانسک و دونتسک از کی‌یف اعلام استقلال کرده‌اند.

دولت موقت اوکراین هم اکنون در شرق کشور مشغول انجام یک عملیات نظامی برای فرونشاندن شورش‌هایی است که باعثمرگ ده‌ها نفر شده است.

جدایی طلبان در روز یکشنبه رای‌گیری در مناطق شرقی را به شدت مختل کردند. گزارش می شود که از ۱۲ حوزه رای‌گیری در نواحی شرقی فقط هفت حوزه در روز یکشنبه فعال بود و در شهر مهم دونتسک هیچ مرکزی برای رای‌گیری گشوده نشد.

با این حال کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد که حدود ۶۰ درصد از ۳۵.۵ میلیون رای دهنده واجد شرایط مشارکت کرده‌ا‌ند.

پوروشنکو در کنفرانسی خبری در کی‌یف گفت: «نخستین گام قاطعانه من در راستای پایان جنگ خواهد بود، پایان هرج و مرج و آوردن صلح به یک اوکراین متحد و آزاد.»

وی افزود: «مطمئنم که اقدام‌های قاطعانه ما نتایج خیلی سریع خواهد داشت.»

پوروشنکو همچنین قول داد با مردم شرق اوکراین که بسیاری از ساکنان آن روس زبان هستند وارد گفت‌وگو شود.

وی گفت: «برای کسانی که سلاح برنمی‌دارند، ما همیشه آماده مذاکره برای تضمین امنیت و حقوق آنها از جمله سخن گفتن به زبانی که می‌خواهند٬ هستیم.»

پوروشنکو گفت که وی همچنین مایل است با مسکو یک پیمان تازه امنیتی امضا کند.

هرچند وی قویا از روابط نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا حمایت می‌کند، اما همچنین بر نیاز به عادی کردن روابط با روسیه تاکید کرده است.

روسیه سقوط یانوکوویچ را غیرقانونی و دولت موقت اوکراین را نامشروع می‌داند.

اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قول داده است نتایج انتخابات اوکراین را به رسمیت بشناسد.

کیف و غرب، روسیه را به دامن زدن به احساسات جدایی طلبانه در شرق اوکراین متهم می کنند، اتهامی که مسکو رد کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز