خبرگزاری کار ایران

دولت اوکراین بر ادامه عملیات نظامی علیه جدایی‌طلبان تاکید کرد

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۰۲۳

وزیر کشور اوکراین گفته است که واحدهای ویژه ارتش در حال عملیات برای پایان دادن به اقدام‌های تحریک‌آمیز جدایی‌طلبان هستند.

درحالی که «آرسن آواکوف» وزیر کشور موقت اوکراین بر ادامه عملیات نظامی در شرق این کشور تاکید کرده است، یکی از رهبران جدایی‌طلب هوادار روسیه از تشکیل ارتش برای حرکت به سمت «کی‌یف» خبر داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رادیو اروپای آزاد، شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گزارش داد که آرسن آواکوف گفته است که واحدهای ویژه ارتش در حال عملیات برای پایان دادن به اقدام‌های تحریک‌آمیز جدایی‌طلبان هستند.

بر اساس این گزارش، عملیات ارتش در روز شنبه در محور شهر کراماتورسک در شرق اوکراین متمرکز بود. این شهر در ۱۶ کیلومتری جنوب اسلوویانسک واقع شده و نیروهای دولتی از ساکنان این شهر خواسته بودند تا از منازل خود خارج نشوند.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از سوختن اتوبوس‌ها و دود ناشی از آن‌ها را در خیابان‌های کراماتورسک نشان می‌دهد.

در همین راستا، یک مقام دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت که محاصره اسلوویانسک توسط نیروهای دولتی کامل شده و حلقه محاصره با گذشت زمان تنگ‌تر خواهد شد.

این در حالی است که روسیه عملیات نظامی ارتش اوکراین را محکوم کرده است.

«سرگئی لاوروف» ‌وزیر خارجه روسیه در گفت‌و‌گوی تلفنی با «جان کری» همتای آمریکایی خود گفته است که واشینگتن باید از نفوذ خود برای پایان دادن به عملیات نظامی دولت اوکراین علیه معترضان استفاده کند. وزیر خارجه روسیه همچنین خواستار نقش بیشتر سازمان امینت و همکاری اروپا برای اجرای توافقنامه ژنو و برگزاری گفت‌و‌گوی ملی در اوکراین شده است.

جان کری نیز در مقابل از آزاد شدن هفت ناظر نظامیِ سازمان امنیت و همکاری اروپا ابراز رضایت کرده، ولی گفته است که حل بحران اوکراین، مشروط به قطع حمایت روسیه از جدایی‌طلبان در این کشور است.

در همین حال، «والری بولوتف» رهبر جدایی‌طلبان در منطقه لوهانسک از تشکیل «ارتش جنوب شرقی» برای کل منطقه خبر داده است.

والری بولوتف در یک پیام ویدئویی با اعلام مقرارات منع آمد و شد گفته است: «ارتش جدید فقط وظیفه دفاع از منطقه را برعهده نخواهد داشت بلکه تلاش خواهد کرد به سمت کی‌یف حرکت کرده وآن را تصرف کند.»

بحران‌ در شرق و جنوب اوکراین در حالی ادامه دارد که ناظران اروپایی و دستیاران اوکراینی‌ آنها که از روز ۲۴ آوریل به اسارت جدایی‌طلبان هواخواه روسیه درآمده بودند، آزاد شده‌اند.

جدایی‌طلبان در شهر اسلاوینسک هشت نفر از ناظران سازمان امنیت و حفاظت اروپا را ربودند که سه روز بعد یکی از آن‌ها را به علت ابتلا به بیماری دیابت آزاد کردند. افراد آزاد شده شامل هفت ناظر اروپایی و پنج دستیار اوکراینی آن‌ها هستند.

بحران‌ در اوکراین با مرگ ۴۶ نفر در روز جمعه گذشته در بندر جنوبی اودسا وارد مرحله تازه‌ای شده است. مقام‌های روسیه اعلام کرده‌اند که این درگیری نشان‌دهنده آن است که دولت موقت کی‌یف در حال تحریک ملی‌گرایان اوکراینی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز